خلاصه ماشینی:
"حکمتمتعالیه،به گاه تبیین این آموزه،از پیشفرضها و زیرساختهایی که هرکدامدر جای خود و در دستگاه فلسفی صدرایی توجیهمند و مستدل هستند،بهرهگرفته است که در این مجال کوتاه برخی از آنها را برمیشماریم: 1-یگانه انگاری فاعل و غایت از آنجا که علت غایی به گونهای منشأ فاعلیت فاعل است،آنگونه کهاگر فاعلی برای انجام دادن کار خود،غایتی تصور نکند،دست به کارنخواهد زد،به ناچار میبایست غایت فعل نیز در همان مرتبۀ فاعل مستقرباشد.
در این گسترۀ آفرینش هرآنچه برتن،لباس بودن دارد به گونهایخداخواه است و به تعبیری قلندرانه:همه و همه عاشق یک معشوق دلکشاند،همو که در دعا از او یاد میکنیم:{/«یا احب من کل حبیب»/}و«{/یا خیرالمحبوبین»/}و«{/یا حبیب من لا حبیب»/}2و همان که خیالش همره هر موجودو رویش قبلهگاه نیاز همه است:«{/و لکل وجه هو مولیها3»4/} 2-کمالجویی موجودات این فرضیه،خود برخاسته از دو پیش فرض اساسی است: اول:از آنجا که خداوند بلند آستان دارای فاعلیتی تام و نیز وحدتیصرف و سره است،مقام یگانگی و یکتایی او اقتضا میکند که تنها«یک حقیقت»از او صادر شده باشد و در پی،تمامی آفرینش بهگونهای بر این«حقیقتواحد»استوار باشند.
{Sباده دردآلود مجنون میکند#صاف اگر باشد ندانم چون کندS} و این کشمکش جانسوز،روزان و شبان ادامه دارد تا آن نسیمی که از کوییار،جان سوخته عاشق را آرام بخشد و قلب و روح او را با خویش آشنا سازد،آنسان که سید شهیدان(ع)در مناجانت با خداوند میگوید:{/انت الذی ازلتالاغیار عن قلوب احبائک حتی لم یحبوا سواک و لم یلجئوا الی غیرک»/}18 چهزیبا و باشکوه است این فراز پایانی مناجات سیدالساجدین(ع)!گویادر این ترنم سبوحی همه ماجرای عشق به زیباترین کلام سروده شده است:«{/فأنت لاغیرک مرادی و لک لاسواک سهری و سهادی..."