خلاصه ماشینی:
"چهارم:وجود تعبیرهای{/«انا انزلنا فی لیلۀ القدر/}(قدر1/)»و{/«انا انزلناهفی لیلۀ مبارکه/}(دخان3/)»و{/«شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن/}(بقره184/)»؛زیرا اگر بخواهیم این آیات را بر سرآغاز نزول حمل کنیم باید ضمیر در دوآیه نخست و«قرآن»در آیه سوم را حمل بر جزئی از قرآن کنیم که خلافظاهر است.
اگر دو نزول را بپذیریم،که بعید هم نیست،آنگاه نوبت آن است تاروشن شود نزول دفعی چه زمانی،کجا،چگونه و برای چه بوده است؟درباره زمان نزول میتوان گفت ماه مبارک رمضان ظرف زمانی این نزولاست؛چرا که در یک جا میفرماید:{/«انا انزلناه فی لیله القدر/}(قدر1/)»،و در جای دیگر میفرماید:{/«ان انزلناه فی لیلۀ مبارکه/}(دخان3/)»،که مبیننزول قرآن در شب قدر و شبی با برکت است،و در جای دیگر فرمود:{/«شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن/}(بقره184/».
9. نزول قرآن،مظهر صفات الهی در بسیاری از موارد خداوند سبحان به گاه سخن گفتن از نزول قرآن،وصفی از اوصاف خود نیز بیان میکند؛چنانکه میفرماید:{/«تنزیل من ربالعالمین/}(واقعه79/)«و»{/تنزیل من العزیز الرحیم/}(یس5/)«و»{/تنزیل منالعزیز الحکیم/}(زمر1/)«و»{/تنزیل من الرحمن الرحیم/}(فصلت2/)«و»{/تنزیلمن رب العالمین/}(واقعه79/){/«و یا نزول قرآن را همراه با وصفی از اوصافآن بیان میکند؛چنانکه میفرماید:«تبارک الذی نزل الفرقان علی عبدهلیکون للعالمین نذیرا/}(فرقان1/)»،که»منزل«را»فرقان«قلمداد کرده است.
10-ویژگیهای پیک نزول قرآن کریم افزون بر این که جبرئیل را پیک و واسطه نزول معرفی میکند،صفاتی را نیز برای وی برمیشمارد؛از جمله: روح الأمین:چنانکه فرمود:{/«إنه لتنزیل رب العالمین نزل به الروحالامین علی قلبک/}(شعراء195/-192)«.
دستیاران پیک نزول با تأمل در برخی از آیات قرآن کریم میتوان دریافت که جبرئیل در نزولوحی تنها نبوده است،بلکه همراهانی نیز داشته است،و بسا مقام و وصف»مطاع«اشاره به این حقیقت داشته باشد که این فرشته با عظمت الهیفرمانروای فرشتگان تحت أمر خود است."