خلاصه ماشینی:
"ابو منصور محمد بن محمد ماتریدیسمرقندی(متوفی 333)،متکلم و مفسرو پیشوای مکتب کلامی ماتریدیه،نیز تفسیری نوشته است با نام«تأویلاتاهل السنه»که در آن به تفسیر آیات قرآن برطبق عقاید و دیدگاههای کلامیخویش پرداخته و در تفسیر برخی آیات به رد دیدگاههای مخالفان خود پرداختهاست.
از دیگر تفاسیر کلامی میتوان به تفسیر علی بن عیسی رمانی(متوفی 384)،نحوی و مفسر معتزلی،اشاره کرد که شیخ طوسی در مقدمۀتفسیرش آن را ستوده و به طولانی بودن آن خرده گرفته و ابن طاووسبخشهایی از آن را آورده و در مواردی به رد عقاید رمانی پرداخته است.
قاضی عبد الجبار همدانی(متوفی 415)،متکلم و مفسر معتزلی،علاوه بر آرای تفسیری در کتابهایش،از جمله«المغنی»،کتابی در تفسیردارد با عنوان«تنزیه القرآن عن المطاعن»که در آن به تفسیر عقلی-کلامیبعضی آیات که از او دربارۀ آنها سؤال کردهاند،پرداخته و در ذیل آیات،(به تصویر صفحه مراجعه شود)&%03409AHZG034G% شبهههایی را که ممکن است مخالفان معتزله بر آنها وارد کنند،پاسخ داده یاآنها را تأویل کرده است؛مثلا در تفسیر آیۀ بیست و ششم سورۀ بقره به توجیهدیدگاه معتزله دربارۀ گمراهی و ضلالت پرداخته یا در تفسیر آیۀ سیام سورۀقصص،حادث بودن کلام خدا را توضیح داده است.
تفاسیر کلامی فرق نوع دیگری از تفاسیر کلامی،تفاسیری است که پیروان فرق و مذاهبمختلف نوشته و دیدگاههای کلامی خود را مطرح کردهاند؛مثلا اباضیه(یکیاز فرق خوارج)تفاسیری بر قرآن نوشتهاند که مهمترین آنها تفسیر«کتاب اللهالعزیز»،اثر هود بن محکم هواری،مفسر اباضی قرن سوم،است که گرچهدر اصل تفسیری ماثور است،اما مفسر برخی از مسائل مثل کفر و ایمان،ارتکاب کبیره و شفاعت و دیگر دیدگاههای کلامی خویش را در تفسیر آیاتوارد کرده است."