چکیده:
بسیاری از مسائلی که انسا ن در زندگی روزمره و واقعی با آنها مواجه است، از مسائل
علمی گرفته تا مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و به تعبیری در همه ابعاد، اساسا
یک موقعیت حل مسئله است . مواجهه افراد در زندگی ، کار و پژوهش، با این نوع مسائل
انکارناپذیر است و بای د آمادگی حل مسئله را در آنا ن به وجود آورد . حل مسئله و تفکر
موضوعاتی اند که بارها با شدت و ضعف و گاه با اصلاحاتی جایگاه خود ر ا در نظام تعلیم
و تربیت باز یافته اند. هدف عمده تعلیم و تربیت آن است که به دانش آموز و دانشجو
کمک کند تا مسئله حل کن خوبی شوند و به هنگام مواجه شدن با مسائل تازه بتوانند
راه حلهای مفید و پایه ای ارائه دهند . ورود روشهای جدید یادگیری و تدریس در آموزش
سنتی ایجاب می کند افرادی که در جهت پیشرفت آموزش الکترونیکی گام بر می دارند به
ساخت و تدوین کتا بهای الکترونیکی با قابلیتها ی مطلوب و ویژه بیندیشند و باتوجه به
راهبردهای شناختی طراحی و تالیف مواد درسی به محتوای این کتا بها غنای بیشتری
ببخشند. جایگاه روش حل مسئله در بین ر وشهای متنوع تدریس اهمیت زیادی دارد . اگر
طراحان کتابهای الکترونیکی به فرایند و الگوهای حل مسئله توجه ویژ ه ای کنند؛ شاهد
گامهای بلندی در ابعاد مختلف توسعه خواهیم بود ، زیرا یادگیری مبتنی بر حل مسئله ،
ساختاری را برای کشف فراهم می آورد و به فراگیران کمک می کند تا یادگیر یهایشان را
درونی سازند و به درک وفهم ژرف تر دست یابند . در این مقاله به تعریف مسئله، الگوهای
حل آن و ویژگیهای یک کتاب الکترونیک درسی با پتانسیل بالا اشاره می کنیم؛ ضرورت ساخت کتا بهای الکترونیکی با قابلی تهای بالا از جمله پشتیبانی از رو شهای مختلف تدریس
بخصوص روش تدریس مبتنی بر حل مسئله را بررسی می کنیم و به تعدادی از تحقیقات
انجام شده در خصوص طراحی بخشهایی از کتاب الکترونیکی تهیه شده براساس
ویژگیهای ذکر شده از جمله فراهم کردن محیط یادگیری مشارکتی اشاره می کنیم.
خلاصه ماشینی:
در این مقاله به تعریف مسئله ، الگوهـای حل آن و ویژگیهای یک کتاب الکترونیک درسی با پتانسیل بالا اشاره می کنیم ؛ ضـرورت * عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور کرمان تاریخ دریافت : ١٣٨٩/٦/٩ تاریخ پذیرش : ١٣٨٩/٨/٤ عیار، شماره ٢٣، پاییز و زمستان ١٣٨٩، ص ١٠٢ـ١١٨ ساخت کتابهای الکترونیکی با قابلیتهای بالا از جمله پشتیبانی از روشهای مختلـف تـدریس بخصوص روش تدریس مبتنی بر حل مسئله را بررسی می کنـیم و بـه تعـدادی از تحقیقـات انجــام شــده در خــصوص طراحــی بخــشهایی از کتــاب الکترونیکــی تهیــه شــده براســاس ویژگیهای ذکر شده از جمله فراهم کردن محیط یادگیری مشارکتی اشاره می کنیم .
با توجه به افزایش استقبال از کار با رایانه در مدارس ، منازل و ادارات دولتی و سـیر حرکت بـه سـوی آمـوزش توسـط رایانـه ، آموزشـهای مجـازی ، آمـوزش از راه دور، نیمـه حضوری و آموزشهای انفرادی و حذف یا کم شدن تعامل بین معلم و دانش آموز، اسـتاد و دانشجو، توجه به طراحی کتابهای الکترونیکی براساس تفکـر و فراینـد حـل مـسئله اهمیـت زیادی یافته است .
بنـا بـه تعریـف بـاروز وتمبلین در ١٩٨٠ (آقازاده ، ١٣٨٤)، یادگیری مبتنی بر حـل مـسئله ، یـادگیری اسـت کـه از فرایند کار در راستای درک و فهم یا حل مسئله به دسـت مـی آیـد.
بعـضی از پژوهـشگران معتقدند که می توان روش حل مسئله را به فراگیر آمـوزش داد و ایـن آمـوزش را مـی تـوان آموزش فراگیران برای کسب توانایی حل مسائلی تعریف کـرد کـه فـرد قـبلاً حـل آنهـا را 1 1.