خلاصه ماشینی:
"این در حالیست که براساس بررسیهایصورت گرفته صنعت گردشگری مانند سایر منابع اقتصادی از قوانین و نظریههایتجارت بین المللی پیروری میکند و این اتفاق نظر در ادبیات اقتصادی وجود داردکه کشورهای بهرهمند از منابع طبیعی و نیروی کار ارزان،در صادرات خدماتگردشگری از مزیت نسبی برخوردار خواهند بود.
این موضوع همواره در ادبیات اقتصادی مورد بررسی بوده است که کشورها باتوسعهی روابط تجاری میان خود باید سازوکاری را فراهم نمایند که رفاه و منافعساکنان خود را در نظام تجارت بین الملل حداکثر سازند.
دریتساکیس نیز رابطهی میان گردشگری و رشد اقتصادی را به صورت علیتدر یونان بررسی کرده است براساس نتایج وی میان درآمدهای حاصل ازگردشگری بین المللی و رشد اقتصادی یک رابطه-ی علی دوطرفه وجود دارد.
5-3-3-گردشگری و رشد اقتصادی طیبی،بابکی و جباری به بررسی رابطه توسعهی گردشگری و رشد اقتصادیدر ایران پرداختهاند که نتایج آنها حاکی از وجود علیت دوطرفه میان گردشگریو رشد اقتصادی است و در بلندمدت میان این دو متغیر رابطهی تعادلی بلندمدتوجود دارد.
6-نتیجهگیری شواهد موجود حاکی از آن است که در ایران تجارت،گردشگری و رشد اقتصادیرا تقویت میکند درحالیکه در ایران گردشگری مؤثر نیست و گردشگری و رشداقتصادی نیز رابطهی متقابل با یکدیگر دارند در واقع در ایران از یکسو تجارتموجبات رشد گردشگری را فراهم میآورد و رشد گردشگری موجب رشد اقتصادیمیگردد و رشد اقتصادی به نوبهی خود تجارت را تقویت میکند ولی جهتعکس این حرکت در ایران تأیید شده است.
D,niraM* dna scimonocE fo seiveR?seirtnuoC dezilairtsudni rof -678688:74,scitsitatS msiruoT fo noitubirtnoC ehT;(2005).
O. C,hO* naeroK eht ni htworG cimonocE ot tnempoleveD -3944:26,tnemeganaM msiruoT,scimonocE neewteb ytilasuaC;(2001)nosliW."