خلاصه ماشینی:
"وبر در این نوشتهکوشید نشان دهد که میتوان الگوی معقولی ارائه کرد و روشن ساخت که یکی ازعوامل معنوی مؤثر در رشد سرمایهداری جدید،نگرش اخلاقی آیین پروتستان بهمسئله کار،بهخصوص شاخه کالونی آن است.
آیا این مسئله تصادفی است و یا میتوان ادعا کرد که میان باورهای دینیو وضعیت اقتصادی،همبستگی مستقیمی برقرار است؟ وبر پژوهش خود را با طرح این سؤال میآغازد:«چگونه برخی باورهایمذهبی،پیدایش یک ذهنیت اقتصادی یا به عبارت دیگر«خلق و خوی»یک شکلاقتصادی را ایجاب کردهاند؟»6.
از نظر وبر کسانی که سرمایهداری را بنا نهادند،به شدت دلبسته اصول دینی وپایبند مبانی ایمانی خود بودند و سخنان فرانکلین در حقیقت پژواک توصیههایاخلاقی لوتر و کالون است.
بدین ترتیب،ازنظر وبر،آیین پروتسان،بویژه شاخه کالونی آن،به دلیل تأکید بر کار به مثابه عالیترین نشان برگزیدگی در این جهان و ترویج آموزۀ تقدیر و نکوهش دنیاگروی و«در دنیا بودن اما از دنیا نبودن»روحیهای در میان مؤمنان و پیروان خود پدید آورد کهپس از چند نسل سرمایهداری اولیه را ایجاد نمود.
این نگرشکه به دست وبر در جامعهشناسی و فهم نقش اقتصادی دین به کار گرفته شد،ویرا از پوزیتویستها،که روش واحدی را برای همه علوم توصیه میکردند و به«مونیسم متدولوژیک»معتقد بودند و آرمانشان آن بود که روش همه علوم انسانیباید از روش علوم طبیعی تقلید شود،متمایز میساخت.
اگر این نقد درست باشد،در آنصورت اساس نظریه وبر فرو میریزد؛زیرا لوتر به این مفهوم چیزی نیفزوده بود کهآن را به محرکی برای پدید آمدن سرمایهداری بدل کند."