چکیده:
امروزه، با گسترش جوامع انسانی، نیاز به وجود سازمانهای متولی امور مختلف نیز بیشتر احساس میشود. این درحالی است که تأسیس سازمانهای جدید و حتی نگهداشت بهینهی سازمانهای قدیمی نیازمند حضور و فعالیت منابع انسانی کارآمد و متخصص است. از آنجا که هر سازمان، جامعهای منحصربهفرد است، لزوم رعایت و اشاعهی عوامل مؤثر بر اخلاق کاری بیشتر احساس میشود. هدف این مقاله، بررسی عوامل مؤثر بر ارتقای سطح اخلاق کاری کارکنان صفی و ستادی بانک ملت است. جامعهی آماری این پژوهش، تمامی کارکنان شاغل در ادارهی کل امور کارکنان بانک ملت و شعب منطقهی یک تهران میباشد که از بین آنها دو گروه 58 و 90 نفری بهترتیب از حوزهی ستادی و صفی با روش نمونهگیری تصادفی منظم بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند. برای جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامهی محققساخته استفاده شده است و روشهای آمار توصیفی (جداول فراوانی و شاخصهای متمایل به مرکز) و استنباطی(آزمونهای رگرسیون و تی زوجی) برای تجزیهوتحلیل اطلاعات بهدست آمده، مورد استفاده قرارگرفته است. نتایج بهدست آمده بیانگر این است که بین عوامل درونسازمانی مؤثر بر ارتقای سطح اخلاق کاری کارکنان صف و ستاد بانک ملت تفاوت معنا داری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"بر این اساس، ضمن مرور اجمالی برخی از قابلیتهای اساسی مدل، به مهمترین محدودیتهای مدل اشاره میشود: مزایا: جامع و نسبتا فراگیر بودن، توجه به راهبردهای سازمانی و منابع انسانی در فرایندهای مختلف آموزش و دخالت آنها در سنجش اثربخشی، اتخاذ رویکرد سیستمی به اثربخشی، سنجش اثربخشی سیستم علاوه بر دوره ها، قابلیت کمی شدن و مانیتور کردن تمام عناصر(ابعاد، مؤلفهها و شاخصها)، قابلیت آسیبشناسی همزمان سیستم آموزش، قابلیت عملیاتی و کاربردی بودن بالا و ابزاری مناسب برای توجیه و ردیابی دورههای آموزشی و پیرو آن، امکان تصمیمسازی و تصمیمگیری بهینه در مورد آموزش.
با توجه به مواد مفهومی ارایه شده در مدل، شاخصها و روابط منطقی بین آنها باید بتواند میزان کل اثربخشی دوره، سازوکار پایش عوامل و شاخصهای مختلف را ارایه دهد؛ بهگونهای که نقاط قوت و ضعف و مشکلات هر دوره را از جهات مختلف در مورد هر شاخص، مؤلفه و بعد، شناسایی نماید و مشکلات هر کدام از لایهها و سطوح مختلف مدل و شاخصهای آنها را ضمن کمی نمودن و تعیین اثربخشی (برحسب عدد و درصد) ردیابی نماید که این قابلیت، بهطور کامل در مدل پیشنهادی وجود دارد.
Krikpatricks Learning and Training Evaluation Theory, Available at: Business Balls.
Approaches to Evaluation of Training: Theory and Practice, Educational Technology & Society, Syracuse University.
بنابراین، هدف این مقاله، شناسایی عوامل درونسازمانی مؤثر بر اخلاق کاری کارکنان حوزههای صفی و ستادی بانک ملت است و بهدنبال آن وضعیت عوامل شناسایی شده را بین کارکنان صف و ستاد با یکدیگر مورد مقایسه قرار میدهد."