چکیده:
نظام آموزش عالی ایران همانند دیگر سازمانهای امروزی باید از دستاوردهای نوین دانش
مدیریت، از جمله برنامهریزی راهبردی بهره جوید و طراحی، تدوین و اجرای چنین برنامهای
را به عنوان اولویتی اجتناب ناپذیر، مورد توجه قرار دهد. هدف از این اثر، ارایه الگویی از
برنامه راهبردی است که بتواند به طور علمی و عملی و البته به سهولت در سطوح مختلف
نظام آموزش عالی ایران از وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری گرفته تا تمامی سازمانها و
مراکز آموزش عالی مربوط به کار گرفته شود و مکانیزم مدیریتی این نظام را متحول ساخته و
توسعه دهد. نتیجه طراحی و اجرای یک برنامه راهبردی علمی در نظام آموزش عالی کشور
تاثیر بارز و سازندهای بر ارکان مدیریت آن باقی میگذارد و موجب پویایی و تعالی آن و
تسریع تحقق اهداف و آرمانهای توسعه ملی در این بخش میشود.
Like other modern organizations، higher education system of Iran must benefit from new knowledge of management، particularly strategic planning. Designing، compiling and implementing such a plan should be considered as a special priority. The objective of this
article is to design a model of strategic planning which can be used، scientifically and practically at all levels of Iran higher education system from the Ministry of Science، Research and Technology to all other higher educational organizations and centers. Such a planning can change the managerial mechanism of the system and finally develop it. Designing and implementing a scientific strategic planning in the higher education system of the country can affect significantly and constructively all managerial aspects of the system. This also causes vitality، improvement and development of the system، and acceleration in achieving ideals and goals of national
development in this section.
خلاصه ماشینی:
ارائۀ الگوي برنامه ريزي استراتژيک براي نظام آموزش عالي ايران دکتر سيد جمالالدين طبيبي * چکيده نظام آموزش عالي ايران همانند ديگر سازمان هاي امروزي بايد از دسـتاوردهاي نـوين دانـش مديريت ، از جمله برنامه ريزي راهبردي بهره جويد و طراحي ، تدوين و اجراي چنين برنامه اي را به عنوان اولويتي اجتناب ناپذير، مورد توجه قرار دهد.
هدف از ايـن اثـر، ارايـۀ الگـويي از برنامۀ راهبردي است که بتواند به طور علمي و عملي و البته به سـهولت در سـطوح مختلـف نظام آموزش عالي ايران از وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري گرفتـه تـا تمـامي سـازمان هـا و مراکز آموزش عالي مربوط به کار گرفته شود و مکانيزم مديريتي اين نظام را متحول ساخته و توسعه دهد.
در بخش آموزش عالي کشور که مرکز دانش و انديشه و نشر دسـتاوردهاي نـوين علمي محسوب ميشود، انتظار ميرود که اولـين بعـد حيـاتي مـديريت نـوين ، يعنـي برنامه ريزي راهبردي به خوبي و با شيوة علمي به کار گرفته شود تـا بـه تـدريج بـراي ديگر سازمان هاي دولتي و خصوصي ، الگويي قابل اعتماد و آينـده سـاز تلقـي شـده و مورد استفاده قرار گيرد.
195) ارائۀ الگو با توجه به اشاراتي که از چارچوب نظري انديشمندان و نويسـندگان مختلـف در امـر برنامه ريزي راهبردي به عمل آمد و لزوم حياتي طراحي و تدوين برنامـۀ راهبـردي در وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري در مرحلۀ نخسـت و سـپس تحقـق ايـن برنامـه در دانشگاه ها و ساير مؤسسات و سازمان هاي زيرمجموعۀ اين وزارت ، در زير به طراحـي يک برنامۀ راهبردي براي اين بخش ميپردازد.