Abstract:
سیب شناسی تبلیغ دینی از دیدگاه دانش آموزان پایة اول و دوم مقطع » پژوهش حاضر با عنوان
بخشی از موضوعات محوری در وضع موجود نظام اجتماعی و فرهنگی است ،« متوسطة شهر کرمان
که در آن سعی شده، به توصیفی از وضعیت موجود جامعه و نظام عینی اجتماعی و فرهنگی تبلیغی
که تحلیل عناصر تاریخی و خاستگاه های تاریخی آن را نیز دربر دارد، بپردازد و گزارشگر بخشی از
مسائل و معضلات و وضعیتی است که اینک جامعه با آنها رو به رو است.
در مبحث آسیب شناسی تبلیغ دینی از دو منظر می توان به آن نگریست : یکی آسیب شناسی تبلیغ
شونده (مخاطب) و دیگری آسیب شناسی تبلیغ کننده (مبلغ) که در این تحقیق به آسیب شناسی تبلیغ
کننده (مبلغ) پرداخته شده است . بنابراین هدف کلی این تحقیق بررسی روش های موثر تبلیغ دینی و
همچنین بررسی آسیب های موجود در این دستگاه از دیدگاه جوانان است .
پژوهش حاضر برای رسیدن به این هدف از دیدگاه علوم اجتماعی وعلوم اسلامی مورد بررسی قرار
گرفته است . از نظر روش شناسی، این تحقیق به صورت پیمایشی صورت گرفته است . جامعة آماری
این تحقیق کلیة دانش آموزان پایة اول و دوم مقطع متوسطة شهر کرمان است . نمونة آماری این
تحقیق، 200 نفر از دانش آموزان فوق است که به روش نمونه گیری تصادفی ساده با استفاده از جدول
اعداد تصادفی (مورگان) انتخاب شده است . اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه جمع آوری و
تجزیه تحلیل داده ها با استفاده از روش های آماری (جدول فراوانی، درصد، رسم نمودار و ...) انجام
گرفته است .
Machine summary:
"علامه طباطبایی(رحمه الله)نیز در تفسیر کلمه طیبة میفرماید: «مراد عقاید حقهای است که ریشهاش در اعماق قلب و نهاد بشر جای دارد که اصل آن خدا و شاخههای آن عبارتاند از معارف حقه فرعیه و اخلاق پسندیده و اعمال صالحه که مؤمن حیات طیبه خود را به وسیله آنها تأمین میکند و انسان مهذب و تزکیه شده و تربیت یافته در مکتب وحی و نظام تربیتی اسلام دارای حیات طیبه است و این واقعیت مهمی است که تنها به وسیله تعلیم و تعلم حاصل نمیشود و نیازمند به تزکیه و تهذیب نفس است»(المیزان،ج 12،صص 75-76).
ایشان نسبت به مسایل و نیازهای انسان و جامعه آگاهی کامل داشت و به نیازهای گذشته و حال و آینده آنها نیز توجه داشت و در صدد فراهم کردن مقدمات لازم در جهت تأمین آنها بود و از آنجای که مراتب رشد انسانی و اخلاقی را طی کرده بود و خود از مصادیق واقعی یک معلم و نمونه تربیت یافته در مکتب وحی و الگویی واقعی بود،مفهوم تعلیم و تربیت و موضوع آن به خوبی میدانست و حتی در اوج اقتدار سیاسی و تشکیل حکومت اسلامی،با دیدی تربیتی به مسایل مختلف جامعه نگاه میکرد:وقتی میفرماید: «عالم مدرسه است و معلمین این مدرسه انبیا و اولیا هستند و مربی این معلمین خدای تبارک و تعالی است»(همان،ج 14،ص 48).
با توجه به این سخنان امام(رحمه الله)مشخص میشود که انسان اگر با تربیت الهی بار آید و با معانی آیات قرآن که وسیله هدایت متقیان است آشنا گردد،از نظر روحی و معنوی چنان قوی میشود که میتواند در برابر بزرگترین مشکلها تحمل داشته باشد و در برابر مصیبتها که لازمه زندگی خاکی است،صبر و شکیبایی پیشه کند."