Abstract:
رشد شتابان فناوری اطلاعات، سازمان ها را ناگزیر از تغییر و تحول در مدل های کسب وکار خود نموده است. این مقاله با هدف مفهوم پردازی مدل های کسب وکار الکترونیک صنعت بانکداری و ارائه الگوی منسجم بر اساس مطالعه ی بانک- های نوظهور کشور، مبتنی بر روش شناسی «نظریه برخاسته از داده ها» مورد تحلیل قرار گرفته است. یافته های بدست آمده در مجموع 112 مقوله در مرحله کدگذاری باز و 27 گزاره در مرحله کدگذاری محوری حاصل شد. در نهایت، در مرحله کدگذاری انتخابی، الگوی مفهومی تحقیق تبیین و بر اساس تحلیل رفت وبرگشتی داده ها و برگزاری گروه کانونی، اعتبار یابی گردید. مدل حاصل نشان می دهد مقوله اصلی فرایند، «ارزش ارائه شده جدید در بانکداری الکترونیک» است که با توجه به ماهیت مدل ها ، خدمات نوین بانکی را در بر می گیرد و از موجبات علی همچون «ضعف مدل های بانکداری سنتی» و عدم پشتیبانی آنها و همچنین«آشنایی با فناوری های نوین» بوجود آمده و طی دو گام کلی «پذیرش بانکداری الکترونیکی» و «انتخاب مدل کسب وکارالکترونیکی»به سه دسته پیامد «بانکداری مجازی»، «خودخدمتی برخط» و «بهبود عملکرد آینده» منجر می گردد. در این بین شرایط زمینه ای در دو دسته «ویژگی های فردی» و «عوامل سازمانی» و همچنین شرایط محیطی همچون «واسطه های مالی» و «بیمه گذاران» در این فرآیند موثرند.
Rapid growth of Information Technology has made inevitable changes in organizations' business models. This paper aims to conceptualize e-business models in banking industry and present a coherent comprehensive pattern based on studies conducted on emerging banks in Iran. The case has been analyzed based on the methodology of "Grounded Theory". From findings of our research، a total of 112 categories appeared in open coding phase and 27 propositions in axial coding phase. The conceptual pattern of theresearch was finalized from the selective coding، and its validity was confirmed according to the reciprocating analysis of the data and the conclusion taken from holding the focus group. The model showed that the main category of the process is "the new value provided in electronic banking" which includes modern banking services arising from the nature of that models، weakness of the traditional banking models، lack of support and difficulties in appropriate use of modern technologies. Also، the study results in three outcomes of "virtual banking"، "online self-service"، and "improvement of future performance" in two general phases of "acceptance of electronic banking" and "selection of e-business model". Meanwhile، the background conditions of "individuals' characteristics" and "organizational factors" as well as environmental conditions such as "financial intermediaries" and "insurers" were considered effective factors in this process.
Machine summary:
این مقاله با هدف مفهوم پردازی مدل های کسب وکار الکترونیک صنعت بانکداری و ارائه الگوی منسجم بر اساس مطالعه ی بانک - های نوظهور کشور، مبتنی بر روش شناسی «نظریه برخاسته از داده ها» مورد تحلیل قرار گرفته است .
مدل حاصل نشان می دهد مقوله اصلی فرایند، «ارزش ارائه شده جدید در بانکداری الکترونیک » است که با توجه به ماهیت مدل ها، خدمات نوین بانکی را در بر می گیرد و از موجبات علی همچون «ضعف مدل های بانکداری سنتی » و عدم پشتیبانی آنها و همچنین «آشنایی با فناوری های نوین » بوجود آمده و طی دو گام کلی «پذیرش بانکداری الکترونیکی » و «انتخاب مدل کسب وکارالکترونیکی »به سه دسته پیامد «بانکداری مجازی »، «خودخدمتی برخط » و «بهبود عملکرد آینده » منجر می گردد.
Keywords: Transformation in banking models, E-business model, Emerging banks, Grounded Theory مقدمه استفاده ی روز افزون از اینترنت ، باعث تحول در روش های کسب وکار شده است ؛ در این میان صنعت خدمات مالی نیز مستثنی نیست .
بدین ترتیب این مقاله به دنبال پاسخ به این سوال است که مدل های کسب وکار صنعت بانکداری چگونه است ؟ و الگوی مفهومی متناسب در بانکهای نوظهور کشور به چه صورت می باشد؟ مبانی نظری و پیشینه تحقیق با توجه به نو بودن موضوع و همچنین استفاده از روش شناسی نظریه برخاسته از داده ها، مبانی نظری تحقیق جهت سازماندهی فرایند تحقیق ارائه می گردد.