Abstract:
با توجه به سیر تحولات در دنیا و گذر از جامعة اطلاعاتی و ورود به عصر جامعـة دانـایی ، افـزایش سـواد رسانه ای کاربران از جمله الزامات رسانه ای برای تحقق جامعة دانایی محور است . جامعة دانایی مستلزم اتخاذ رویکرد آموزش دائمی و مادام العمر برای شهروندان است . دسترسی همة شهروندان به آموزش های موردنیـاز سرمایه گذاری در تولید و اشاعه دانش و افزایش سطح سواد رسانه ای جامعة راهبردی تعیین کننده در پیمـودن مسیر توسعه مبتنی بر دانایی است . آموزش مادام العمر در جامعة دانایی بـدان معناسـت کـه فهـم چگـونگی یادگیری بزرگسالان اهمیت یافته است و نیز باید به تسهیل و ترویج آموزش در طول زندگی اندیشید. آموزش از منظر سنتی به معنای کسب دانش بود. امروزه این معنا به فراگیری مهارت های لازم برای عضویت در جامعه ، تولید دانش و رشد قوای شناختی تحول یافته است . بنابراین ، آموزش یکی از فرایندهای اصلی جامعة دانـایی است . فناوری های اطلاعاتی ، ابزارهای جدیدی را برای تسهیل آموزش فراهم آورده اند. برای فهم فرصت های نو، به مطالعة الگوهای آموزشی نوین و طرح های فنی برای تامین آموزش نیاز داریم . اصطلاح جوامع یادگیرنده بیانگر نوع جدیدی از جامعه است که محدودیت های قـدیمی بـرای مکـان و زمان کسب دانش سازمان یافته دیگر در آن اعمال نمی شود. یکی از وظایف جامعة یادگیرنده ، بازاندیشـی در پرتو کشفیات ، کنش های اجتماعی مستتر در تولید و انتقال دانش ، آموزش ، انتشار عمومی دانش و یا به عبارت دیگر نقش آموزشی رسانه ها و ارتقای سطح سواد رسانه ای کاربران در جوامع یادگیرنده است . در این مقاله با بهره گیری از روش پیمایشی به بررسی اهمیت بهره گیری از ظرفیت ها و کارکردهای رسانه ها در ارتقای سواد رسانه ای به منظور تحقق جامعة دانایی محور خواهیم پرداخت .
Machine summary:
"یکی از وظایف جامعة یادگیرنده ، بازاندیشـی در پرتو کشفیات ، کنش های اجتماعی مستتر در تولید و انتقال دانش ، آموزش ، انتشار عمومی دانش و یا به عبارت دیگر نقش آموزشی رسانه ها و ارتقای سطح سواد رسانه ای کاربران در جوامع یادگیرنده است .
(یونسکو، ١٣٨٦: ١٢٤) نقش رسانه ها در جوامع یادگیرنده اصطلاح جوامع یادگیرنده که توسط رابرت هاچینس (١٩٦٨) و تورشتن هوسـن (١٩٧٤) رواج یافت ، بیانگر نوع جدیدی از جامعه است که محدودیت های قدیمی برای مکان و زمـان کسـب دانش سازمان یافته (در درون مؤسسات آموزشی یا بلافاصله بعد از آموزش اولیـه ) دیگـر در آن اعمال نمی شود.
با توجه به توزیع ارائه شده باید اظهار داشت که بیشترین نسبت افرادی که نقـش آموزشـی رسانه ها را دارای اهمیت زیادی دانسته اند، میزان زمینه سازی تحقق جامعة دانـایی محـور تحـت عملکرد رسانه تاکنون را کم (ضعیف ) ارزیابی کـرده انـد، و کمتـرین نسـبت افـرادی کـه نقـش آموزشی رسانه ها را دارای اهمیت زیاد دانسته انـد عملکـرد رسـانه هـا در زمینـه تحقـق جامعـة دانایی محور تاکنون را زیاد ارزیابی کرده اند.
شناخت اطلاعات توانایی به کارگیری تکنولوژی مهارت های ارتباطی قابلیت به کارگیری اطلاعات توانایی تبدیل اطلاعات به دانش دید نقادانه نقش ارتقا کاهش تحقق جامعه آموزشی رسانه سواد رسانه ای شکاف دانایی دانایی محور مدل ١ روابط علی میان نقش آموزشی رسانه ، سواد رسانه ای و تحقق جامعة دانایی بر پایة آنچه که مقاله حاضر مطرح کرده است ، نقش آموزشی رسانة ملـی در تحقـق جامعـة دانایی محور در ایران امروزی غیر قابل چشم پوشی است ."