Abstract:
تبلیغات یکی از مهم ترین ابزارهای موفقیت در زندگی افراد است ، و باید آن را به عنوان شاخه های اقتصـادی، اجتماعی، فرهنگی و ارتباطی به دقت مورد مطالعه قرار داد و با نگـاهی علمـی، هنـری و تخصصـی بـه آن پرداخت . در این راستا هشتمین نشست تخصصی دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها با عنوان “بررسی نقـش هنرمندان و ورزشکاران در تبلیغات “ ١٦ دیماه سال گذشته با حضور هنرمندان ، ورزشکاران ، اساتید دانشـگاه و مسئولان تبلیغات کشور در محل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها برگزار شد. هدف این نشست بررسی موانع و مشکلات فـراروی حضـور هنرمنـدان و ورزشـکاران در صـحنه هـای تبلیغاتی و ارائه راهکارهای اجرایی و قانونی بود که در آن دکتر احمدی، معـاون فرهنگـی و مازیـار نـاظمی مدیرکل روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان ؛ دکتر حسین خطیبی، استاد دانشگاه ؛ دکتر برزین ضـرغامی، مدیر کل ارشاد استان تهران ؛ احسان اله حجتی، مدیرکل تبلیغات معاونت امـور مطبوعـاتی و اطـلاع رسـانی؛ محمدرضا فروتن ، بهرام رادان و مهناز افشار از بازیگران سینما؛ شاهین ترکمن ، رئیس هیئـت مـدیره انجمـن صنفی تبلیغات ؛ یوسفی از فعالین بخش خصوصی و دکتر سلطانیفر، مدیر کل دفتر مطالعات و برنامـه ریـزی رسانه ها به بحث و تبادل نظر پرداختند. اهم محور سخنان مدعوین نشست به شرح ذیل بود:
Machine summary:
"جمع بندی نظرات حاضران در کمیتۀ مرکزی سازمان های تبلیغـاتی و کمیسـیون مجلـس کـه قانون تبلیغات را در دست بررسی دارد، طرح و ارائه خواهد شـد هـم بایـد شـأن و شخصـیت هنرمند، ورزشکار، دست اندرکاران فرهنگ و هنر حفظ شود و با توجه به فرمایشات مقام معظـم رهبری در ابتدای سال ١٣٩٣ به دنبال ایجاد رونق در وضعیت اقتصادی کشور هستیم .
بنابراین پرسش آن است کـه امروزه با توجه به پیشرفت های نوین جامعه آیا بازنگری در مقررات و ضـوابط ضـروری نیسـت ؟ دیگر اینکه شأن انسانی این دسته از افراد که در حوزة قوانین کشور فعالیت میکنند ایجاب میکنـد که در صورت حضور در تبلیغ نیز به همین قوانین و مقررات پایبند بمانند و تجربـه نشـان داده در همین چارچوب اقدام خواهند کرد.
بازنگری در هر قانونی باید با نگاه تام همراه باشد دکتر برزین ضرغامی: با نگاهی به تاریخچۀ این حوزه ، قانونگـذار بـا توجـه بـه شـرایط جامعـه ، فرصت ها و تهدیدها اقدام به تدوین و تصویب قانون میکند اما در بازنگری قانون مصوب سال ٥٨ در سال ٩١ دوباره همان قانون قبلی به شکل دیگر و با الحاق های دیگر تصویب شده اسـت .
هنوز استفاده از چهره ها در تبلیغات واقعی و جدی نیست مازیار ناظمی: با توجه به اینکه بیش از یک دهه از بررسی این موضوع در مراجع مختلف سپری میشود باید گفت به باور ورزشـکاران ، رسـانه هـای جمعـی بسـیاری از آنـان را بـیش از حـد ظرفیت های واقعی ایشان نشان میدهند و میخواهند مطابق میـل رسـانه از آنـان ایـدئال هـایی بسازند و بر اساس خود غیرواقعی ورزشکاران از ایشان انتظار داشته باشند."