Abstract:
امروزه با ورود به عصر داناییمحور، اهمیت تولید محتوا به ویژه در فضای مجازی بسیار پررنگ شده است . در حال حاضر بحث تولید محتوا جدای از بعد علمـی آن ، در مفـاهیمی چـون امنیـت ملـی و تاثیرگـذاری بـر مولفه های قدرت نیز بازنمایی میشود و دولت ها تلاش وافری دارند تا سهم بیشـتری از تولیـد محتـوا را در فضای وب از آن خود کنند. این در حالی است که سهم ایران در تولید محتوا بسـیار نـاچیز بـوده و عمـوم کاربران به دانلود بیشتر از آپلود بها میدهند. با توجه به اهمیت بحث تولید محتوا در جامعه اطلاعـاتی، دفتـر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها اقدام به برگزاری نشستی با حضور اساتید و کارشناسان حوزة رسانه ای کـرد. در ادامه اهم محورهای مورد بحث در این نشست ارائه می شود.
Machine summary:
"سؤالی که پـیش روی همۀ کشورها و کارشناسان این حوزه وجود دارد، این اسـت کـه ایـن حجـم اطلاعـات و داده ها در فضایی که به شدت و بدون محدودیت پر از محتوا میشود، راه به کجـا مـیبـرد؟ آیـا انتهایی برای آن است ؟ آیا نظارتی بر آن وجود دارد؟ آیا در ایـن فضـایی کـه پـر از محتواهـای گوناگون است ، باید متولیانی باشند یا خیر؟ این نگاه تصدیگری از دو منظر قابل طرح است ؛ یکی اینکه محتوا قبل از ورود بـه فضـای مجازی مورد چالش و رایزنی قرار گرفته و رصد شود و بعد از ارزیابی در فضای دیجیتال قـرار داده شود.
هنگامی که در زمینه تولید محتوا با ظرف رسانه های اجتماعی قرار بر تعامل باشد و برای نمونه ویچت تنها به خاطر اینکه از قابلیـت friend Nearby برخـوردار است مسدود میشود، آیا میتوان محتوای احتمالی غیراخلاقی را که تا حدودی نیز مؤلفـه هـای امنیتی بر آنها حاکم است قفل کرد؟ پرسش دیگر این که آیا دیگر رسانه های اجتمـاعی کـه هـم اکنون در حال استفاده هستند از قابلیت مشابه ویچت برخوردار نیستند؟ مهـم تـرین چـالش در عرصۀ تولید محتوا امروزه بحث سیاستگذاری فیلترینگ و مسدودسازی هست ؛ بـرای حـل ایـن بحران به انواع دیگری از فیلترینگ روی آورده ایم که نوع تکمیلی آن فیلترینگ هوشمند هسـت ."