Abstract:
این مقاله مطالعه ای در روابط برون گروهی ارامنه در جامعه ایران است . سوال اصلی این است که نقش حافظه جمعی در منظومه هویتی ارامنه چیست و چه تاثیری در روابط برون گروهی آن ها گذاشته است ؟ در این پژوهش برای تبیین مسئله از ادبیات موجود در زمینه مطالعات حافظه و تئوری ملیگرایی جدید در تلاقی با یکدیگر بهره برده شده است . استدلال اصلی این است که قدرت حافظه جمعی ارامنه که از زندگی دیاسپورایی آن ها ناشی میشود، هویت یابی آن ها را به صورت ملیگرایانه تحت تاثیر قرار داده که این امر در روابط ارامنه ایران با برون گروه تنش ایجاد کرده و آن ها را به سمت یک زندگی اجتماعی درون گرا و بسته رهنمون ساخته است . در این پژوهش برای گردآوری و تجزیه وتحلیل داده ها از روش های انسان شناختی و ژرفانگر استفاده شده است .
Machine summary:
در این تحقیق نیز با تکیه بر رویکرد یاد شده به ملیگرایی، به تبیین روابط برون گروهی ارامنه ایران و چالش های پیش روی آن پرداخته شد که البته همان گونه که استدلال خواهد شد حافظه تاریخی درروند هویت یابی ملی آن ها نقش بارزی داشته است .
این پدیده را باید به زعم ما بیش از هر چیز در ماهیت دیاسپورایی ارامنه در ایران جستجو کرد که خود را بخشی از یک جامعه بزرگ تر می داند و به همین سان هویت خود را نیز در ارتباط با هویت ملت ارمنی در دیاسپورا تعریف می کند و بنابراین خود را در حافظه تاریخی ملت ارمنی سهیم می سازد.
در قسمت سوم نشان داده خواهد شد که حافظه جمعی ارامنه مؤلفه های هویت بخش آن ها را برای مقاصد ملی که خاص یک وضعیت دیاسپورایی «بازگشت به سرزمین آباء و اجدادی» است به کار گرفته است و به همین اعتبار، می توان از یک «سیاست حافظه » سخن گفت که - با تکیه بر سازوکارهای روایتی، جغرافیای فرهنگی خودی را تعریف کرده و «ملت دیگر» را در مقابل مؤلفه های آن می سازد - اعضای دیاسپورای ارمنی را در هزارتوی هر آنچه علیه حافظه جمعی آن ها است - برای مقاصد و آرمان های آینده - هدایت می کند.
در همین بخش نشان داده خواهد شد که مهم ترین تهدیدات هویت ارامنه در ایران که حافظه جمعی آن را به چالش می طلبد از یک طرف از سیاست های همگون ساز فرهنگی در جامعه بزرگ تر و زندگی در یک جامعه مسلمان ناشی می شود و از طرف دیگر، یک بعد میان قومی دارد و آن به چالش کشیده شدن «روایت » ارامنه از گذشته شان است که کارکرد ملیگرایانه داشته و مورد تأیید برخی آذری های ملیگرا در ایران نیست .