Abstract:
امید به آینده بویژه در بین نسل جوان از اهمیت شایانی برخوردار است و سرمایه اجتماعی از جمله متغیرهایی است که نقش مهمی در افزایش امید به آینده دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه سرمایه اجتماعی و امید به آینده در بین دانشجویان انجام شده است. پژوهش حاضر با روش پیمایشی و به صورت مقطعی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق، کلیه دانشجویان دانشگاه یزد در سال تحصیلی 94-93 بودند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 374 نفر تعیین گردید. نمونهها با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه بود که اعتبار ابزار با روش اعتبار محتوایی محرز گردید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد. دادهها با کمک نرمافزارهای SPSS و Amos مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد بین سن و امید به آینده رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد. بین امید به آینده زنان و مردان تفاوت معنیداری وجود نداشت. همچنین بین امید به آینده بر حسب متغیرهای رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی تفاوت معنیداری وجود نداشت ولی بین سرمایه اجتماعی و امید به آینده در دانشجویان رابطه مستقیم و معنیداری وجود داشت. همچنین بین ابعاد سرمایه اجتماعی (اعتماد اجتماعی، هنجارهای اجتماعی و شبکه اجتماعی) و امید به آینده رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت.
Machine summary:
"مسئله امید و عوامل و پیامدهای آن برای سلامت اجتماعی و روانی فرد بسیار مهم است چون دست یابی به اهداف ، نقشه ها و آرزوها در آینده به وقوع میپیوندد، بنابراین این که افراد چگونه آینده خود را میبینند عامل مهمی در انگیزه ، تحرک و رشد فرد در طول زندگی میباشد (فاضل زاده ، ١٣٨٥: ٣).
گرچه همواره انتظار میرود که قشر دانشجو یکی از پرنشاط ترین و پرشورترین افراد جامعه و نیز محیط دانشگاهی محیطی پرنشاط ، فعال و پویا و خلاق باشد که بر اساس تحقیق درانی مکان های تحصیلی و آموزشی رتبه اول را در بین مکان های امیدوارکننده دارند و این مکان ها به مثابه عامل موفقیت و امید به آینده و اشتیاق به زندگی مطرح میشوند، اما آیا واقعیت امر چنین است ؟ یکی از معضلاتی که امروزه دانشگاه و دانشجویان با آن موجه اند ورود افرادی باانگیزه و بانشاط و پرانرژی به دانشگاه و خروج افرادی بیانگیزه و ناکارآمد است (ابراهیمی و همکاران ، ١٣٩٠: ٢).
از طرفی منابع انسانی از مهم ترین عوامل مؤثر در توسعه هر جامعه به شمار میرود که در این راستا افراد تحصیل کرده و متخصص نقش مهم تری را بر عهده دارند (حسینی، کلانتر کوشه و میرزایی فندخت ، ١٣٩٣: ٢٧) و با توجه به این که دانشجویان در آینده از مدیران و برنامه ریزان جامعه هستند و آینده جامعه در دست آن ها است و از سوی دیگر، این قشر به عنوان گروه مرجع در جامعه به حساب میآیند، میزان امیدواری و ناامیدی آن ها برای پیشرفت و توسعه جامعه بسیار مهم است (گیتی قریشی، ١٣٨٨: ٤٧).
The role of hope and study skills in predicting test anxiety level of university students high school and psychological health, self-esteem, positive thinking and social communication."