Abstract:
هدف از مطالعه حاضر، تعیین رابطه بین میزان هویتپذیری قومی و مشارکتپذیری سیاسی با مصرف رسانهای شهروندان ارومیه در سال 96-1395 میباشد. روش پژوهش، همبستگی با روش پیمایشی بود. جامعه آماری در این تحقیق شامل شهروندان شهر ارومیه از افراد 20 تا 60 سال میباشند. حجم جامعه آماری طبق آمار به دست آمده، 750000 نفر میباشند. حجم نمونه در این پژوهش، بر اساس فرمول کوکران با در نظر گرفتن فاصله اطمینان 95 درصد، 384 نفر محاسبه شده است که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بین شهروندان توزیع گردید. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است که براساس چهارچوب نظری توسط محقق طراحی شده است. دادهها از طریق نرمافزار Amosتجزیه و تحلیل شدهاند. چارچوب نظری تحقیق بر مبنای نظریات گربنر، رابرت سون، گیدنز، کاستلز و «گلوله جادویی» استوار است. یافتههای پژوهش نشان داد، میزان مشارکتپذیری سیاسی تقریباً (28 درصد) یعنی کمی بیشتر از متوسط بوده است. میزان هویتپذیری تقریباً (20 درصد) یعنی کمی بیشتر از متوسط بوده است. همچنین نتایج تحقیق نشان داد که بین میزان هویتپذیری قومی و مشارکتپذیری سیاسی با مصرف رسانهای رابطه معنیدار و مثبتی وجود دارد.
This study determined the relationship between ethnic identification and political participation with the media consumption of Uremia citizens in 1395-1396. The methods used in this study were correlation and survey. The statistical population consisted of Uremia citizens aged between 20 and 60 years old. According to statistics, the size of the statistical society was 750,000 people. The sample size was 384 according to the Cochran formula, taking into account 95% confidence interval, which was distributed among citizens through multi-stage cluster sampling. Data collection tool was a questionnaire based on the theoretical framework which designed by the researcher. Data was analyzed in the Amos software. The theoretical framework of the research was based on the ideas of Grebner, Robertson, Giddens, Castells and “Magical Bullet”. Findings of the study proved that, generally political participation was about 28%, slightly higher than the average and the level of ethnic identity was 20%, slightly higher than the average. Also, the results of the research showed that, there is a meaningful and positive relationship between the amount of ethnic identification and political participation with media consumption.
Machine summary:
زیرا در این شهر علاوه بر این که مردمی از قومیت های مختلف در کنار هم زندگی میکنند، دو قومیت تورک و کورد، بیشترین تعداد جمعیت را به خود اختصاص داده اند و هم چنین نتایج به دست آمده از نظرسنجی از شهروندان ساکن در شهر ارومیه درباره الگوی مصرف و میزان استفاده آن ها از مطبوعات و شبکه های اجتماعی که در مهرماه سال ١٣٩٣ توسط مرکز ملی مطالعات و سنجش افکار عمومی، از تعداد ٦٩٠ پاسخگو با روش میدانی و پرسشنامه انجام شده ، نشان می دهد که در زمینه کسب اخبار و اطلاعات از رسانه های مختلف ، میزان استفاده از مطبوعات در جایگاه چهارم و در بین سایر رسانه ها در خصوص اعتماد به این رسانه هم مطبوعات بعد از صدا و سیما و شبکه های اینترنتی در جایگاه سوم قرار دارد.
Gibniz and Borimer / میرسد انتخاب این شهر به عنوان جامعه مورد بررسی جهت مطالعه رابطه بین میزان هویت پذیری قومی و مشارکت پذیری سیاسی با مصرف رسانه ای، منطقی و درست باشد.
با توجه به سیر تاریخی حکمرانی قومی، ملوکالطوایفی، حکومت های محلی و حکومت مرکزی مقتدر در سده های اخیر و هم چنین عصبیت های قومی و روابط خاص گرایانه و ده ها معیار دیگر، آن چه در تشکیل اجتماع ملی یا به تعبیر سیاسی تشکیل دولت - ملت ایران نقش بسیار تعیین کننده ای دارد؛ به عقیده برخی اندیشمندان حوزه اجتماعی، در این وضعیت خاص ، رسالت رسانه های جمعی و اجتماعی به منظور قویترین ابزار ارتباطی در عصر حاضر، ایجاد همگرایی و تبلور راهبرد وحدت ، مشارکت سیاسی در عین کثرت است .