Abstract:
کالاهای فرهنگی به عنوان یک سرمایه عمومی در سبک زندگی اجتماعات به شکل سنتی نقش مهمی داشته است و در مراحل و دوران های متعددی به روز و دسته بندی شده، به طوری که در سلایق متنوعی توسط دست اندرکاران بخش فرهنگی و هنری در انواع و اقسام مختلف تولید و عرضه شده اند. تنها در فضای مجازی است که دست اندرکاران و کاربران آن علی رغم گذراندن اوقات نامحدود و انجام فعالیت های روزانه، هنوز شناخت مناسبی از سبک جدید شکل گرفته (به واسطه فناوری) پیرامونی خود ندارند.
این پژوهش از طریق تکنیک داده کاوی و روش خوشه بندی کامینز سعی در گروه بندی اقلام و محصولات فرهنگ مجازی و تعریف جدیدی از آن بر اساس مصرف فناورانه مخاطبان دارد. پرسشنامه های مکتوب و پرسشنامه های الکترونیکی شامل 34 گویه در چهار بخش در فضای مجازی به تعداد 550 نمونه از فعالین سایبری در بازه های زمانی مختلف توزیع شد و در نهایت تعداد 8 خوشه از اقلام فرهنگی (به همراه ویژگی ها و تمایلات عمومی و فناورانه کاربران) شناسایی، سپس خوشه ها در نمای گرافیک یا به عبارتی شبکه فرهنگ مجازی ترسیم شد.
نتایج این تحقیق می تواند برای سازمان ها در بخش تولید و عرضه محصولات فرهنگ و فناوری و چه در بخش بازار و موضوعات اجتماعی و شهروندی به همراه شناسایی الگوهای مصرف مخاطبان و مشتریان در تکوین سبک زندگی مجازی مفید واقع شود.
Machine summary:
"هدف از تحقیق شناخت هرچه بیشتر سبک زندگی مجازی در دنیای دیجیتال هم برای کاربران این فضا قابلتوجه است که به چه گروههای فرهنگی وابستهاند و چه نوع مصارفی دارند، هم برای مدیران وبسایتها، شبکههای اجتماعی و برنامهریزان فرهنگی و فناوری اطلاعات، تا بتوانند (با استفاده از نتایج چنین تحقیقاتی) نقش سازمان و کنش ساختاری را بر فرهنگ عمومی بسنجند و مطمئن شوند آیا شبیهسازی برنامههای فرهنگی و اجتماعی در فضای مجازی به افزایش مصرف و درنتیجه به بهبود سرمایة فرهنگی و انسانی منجر خواهد شد؟ در راستای اهداف این تحقیق، مسیری جدید پیش روی محققان و علاقهمندان شاخههای فناوری اطلاعات و مدیریت رسانه گشوده خواهد شد تا الگوها و مدلهای برنامهریزی و یا حتی نسبتهای برنامهریزی در دامنههای کاری گستردة امور فرهنگی و رسانه را برای جامعه شهری و یا حتی روستایی محاسبه کنند و بهکارگیرند تا تولیدات و خدمات بیشتری برای علاقهمندان در گروههای مختلف و سازههای مجازی طراحی شود.
جدول1 توصیف مشخصههای دموگرافیک،فرهنگ و فناوری اعضای نمونه رجوع شود به تصویر صفحه در دیگر سو پس از توصیف مراکز داده گویهها مشاهده شد، فعالان شبکههای سایبری در اجتماعات مجازی به عضویت و فعالیت در گروههای فناوری، فرهنگی و اجتماعی (طبق برنامهریزی روزانه) تمایل دارند (73درصد) و تجربه زندگی در اجتماع مجازی را بهاندازه اجتماع حقیقی بااهمیت میدانند (72درصد)، نسبت به انجام کارهای روزانه خود در فضای مجازی علاقهمند هستند (80 درصد) فضای مجازی (با گستره وسیع ارتباطی) برای کاربر شیوههای متعدد انتخاب (مدلهای تصمیمگیری)در سبک زندگی پیش رو را بهوجود آوردهاست (76درصد) در فضای مجازی از تنوع و تکثر آثار فرهنگی و محتویات لذت برده و اوقات پرسودی را تجربه میکند (80 درصد)، وجود ارزشهای فرهنگ مجازی را در ابعاد مختلف زندگی خود احساس میکند (72درصد)، تجربه روزانه استفاده از محصولات فرهنگی رسانههای دیجیتال را دارد (79درصد)."