Abstract:
در این تحقیق، تاثیر استراتژی کسبوکار بر محیط اطلاعاتی شرکتها، مورد بررسی قرار گرفته است. از سنجههای عدم تقارن اطلاعاتی، تغییرپذیری بازده سهام وخطای پیشبینی سود برای محیط اطلاعاتی شرکتها و برای تعیین نوع استراتژی انتخابی شرکتها (تهاجمی یا تدافعی)، از سیستم امتیازدهی ایتنر و لرکر (1997) استفاده شده است. به منظور تحلیلهای آماری، از روش رگرسیون چند متغیره با رویکرد پانل دیتا استفاده شده و چهار متغیر کنترلی (اندازه شرکت، اهرم مالی، بازده داراییها و عمر شرکت) نیز در مدلها در نظر گرفته شده است. قلمرو زمانی تحقیق، دوره زمانی 1389 تا 1396 بوده و نمونه تحقیق شامل 163 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. نتایج بدست آمده بیانگر آن است که رابطه مثبت و معنیداری بین استراتژی کسبوکار و محیط اطلاعاتی شرکتها (عدم تقارن اطلاعاتی و تغییرپذیری بازده سهام، خطای پیشبینی سود) وجود دارد به این معنی که هر چه استراتژی کسبوکار شرکت تهاجمیتر باشد، عدم تقارن اطلاعاتی، تغییرپذیری بازده سهام وخطای پیشبینی سود در آن شرکت بیشتر است.
Machine summary:
از سنجه هاي عدم تقارن اطلاعاتي، تغييرپذيري بازده سهام وخطاي پيش بيني سود براي محيط اطلاعاتي شرکت ها و براي تعيين نوع استراتژي انتخابي شرکت ها (تهاجمي يا تدافعي)، از سيستم امتيازدهي ايتنر و لرکر (١٩٩٧) استفاده شده است .
با توجه به در نظر گرفتن ٣ سنجه فوق براي محيط اطلاعاتي شرکت ها، فرضيه هاي زير ارائه شده اند: فرضيه اول : بين استراتژي کسب وکار شرکت و عدم تقارن اطلاعاتي آن رابطه معنيداري وجود دارد.
گارسيا و همکاران (٢٠١٤)، بالاکريشنان و همکاران (٢٠١٢)، حسين فخاري و ياسر رضائي پيته نوئي (١٣٩٦)، سعيد علي احمدي و زهرا فدايي (١٣٩٤)، محمد حسين ستايش و همکاران (١٣٩٤) و ياشار مدبر(١٣٩١)، از معيار عدم تقارن اطلاعاتي براي سنجش محيط اطلاعاتي شرکت ها استفاده نموده اند.
گارسيا و همکاران (٢٠١٤)، بالاکريشنان و همکاران (٢٠١٢)، حسين فخاري و ياسر رضائي پيته نوئي (١٣٩٦)، سعيد علي احمدي و زهرا فدايي (١٣٩٤)، محمد حسين ستايش و همکاران (١٣٩٤) و ياشار مدبر(١٣٩١)، از معيار عدم تقارن اطلاعاتي براي سنجش محيط اطلاعاتي شرکت ها استفاده نموده اند.
همچنين بنتلي و همکاران (٢٠١٦) جهت بررسي تاثير استراتژي کسب وکار بر محيط اطلاعاتي شرکت ها از اهرم مالي، بازده داراييها و اندازه شرکت به عنوان متغير هاي ٧٣ کنترلي استفاده نموده اند.
در فرضيه اول تحقيق رابطه استراتژي کسب وکار شرکت با عدم تقارن اطلاعاتي آن مورد بررسي قرار ميگيرد و براي آزمون اين فرضيه از مدل اول بهره گرفته ميشود.
“Does Business Strategy Impact a Firm’s Information Environment?” Available at SSRN: http://ssrn.