Abstract:
با در نظر گرفتن نوآوریباز بعنوان یک طیف و نه بعنوان یک مفهوم غیرقابل انعطاف، تحقیقات بسیاری برای انعکاس پویاییهای مختلف موجود در پیادهسازی این مفهوم در قالب ارائهی گونهها، مدها، تمها، و مکانیزمهای نوآوریباز انجام شده است. این تحقیقات هر یک با مدنظر قراردادن تنها جنبههای خاصی از فرآیند نوآوری، سعی در توسعهی روشی برای طبقهبندی و ارائه الگویی برای استقرار نوآوریباز بودهاند. نوشتار حاضر نیز در صدد است تا با تمرکز بر پیاده سازی نوآوری باز در سطح یک بنگاه بزرگ، چارچوبی روشمند برای بررسی اجزای نوآوری باز شامل بازیگران، محتوی و مکانیزمها و عوامل موثر بر آنها در هر یک از مراحل پیاده سازی نوآوری باز در بنگاه بسته بندی و چاپ مواد غذایی ارائه کند. جهت تحقق هدف تحقیق، پس از مرور ادبیات تحقیق و مصاحبه با خبرگان، اجزا و عوامل در هر یک از مراحل پیاده سازی احصا گردید و در نهایت به منظور تحلیل و ترسیم روابط متقابل میان اجزاء مختلف مدل نوآوری باز از تکنیک دیمتل استفاده شد. مهمترین یافتههای این تحقیق نشاندهنده این موضوع است که مدل نوآوریباز شرکت مورد مطالعه که حاصل زنجیرهای از تصمیمات در رابطه با هر یک از اجزاء مدل در گسترهی فرآیند نوآوری میباشد شامل: انتخاب حوزهی "پیش از چاپ" بعنوان محتوی مدل نوآوریباز؛ انتخاب جهتگیری "طرف بازار-انتخابی" برای بازیگران؛ و انتخاب مکانیزمهایی برای افزایش "ظرفیت جذب"، "ظرفیت تبدیلی و پیوندی"، و "ظرفیت انتقال"؛ میباشد.
Following Chesbrough's statements of open innovation as a spectrum rather than a dichotomy, many studies have been conducted to reflect the dynamics in its implementation in the form of typologies, modes, themes, and mechanisms. In fact, these studies, with consideration of only certain aspects of the innovation process, have tried to develop a method for classifying and providing a model for adoption of open innovation.This paper also attempts to focus on the study of extant literature of implementation of open innovation and, after describing the shortcomings and gaps, present a comprehensive framework for aggregating these studies on considerations of open innovation as a model. Finally, by providing a systematic approach, the open innovation model has been implemented. Research approach is combination of qualitative and quantitative research methods and was applied at the level of the firm and a company active in the printing industry for the packaging of food products. Consequently, the open innovation model was determined in the study company. This model is the result of a chain of decisions in relation to each component of OI model within the phases of the innovation process. The decision chains include: selecting the “pre-print” domain as content of the model, choosing the direction of “market driven –invitational” for actors, and choosing mechanisms for increasing “absorption capacity”, “transformative and connective capacity”, and “desorptive capacity”.
Machine summary:
چارچوبی برای پذیرش نوآوریباز در سطح بنگاه (مورد مطالعه : یک بنگاه بزرگ فعال در صنعت بسته بندی و چاپ مواد غذایی) احمد احمدی ،* ابولفضل کزازی ،** محمد نقی زاده ،*** مقصود امیری **** تاریخ دریافت :٩٦/٩/١٦ تاریخ پذیرش :٩٨/٤/٩ چکیده با در نظر گرفتن نوآوریباز بعنوان یک طیف و نه بعنوان یک مفهوم غیرقابل انعطاف ، تحقیقات بسیاری برای انعکاس پویاییهای مختلف موجود در پیاده سازی این مفهوم در قالب ارائه ی گونه ها، مدها، تم ها، و مکانیزم های نوآوریباز انجام شده است .
مهمترین یافته های این تحقیق نشاندهنده این موضوع است که مدل نوآوریباز شرکت مورد مطالعه که حاصل زنجیره ای از تصمیمات در رابطه با هر یک از اجزاء مدل در گستره ی فرآیند نوآوری میباشد شامل : انتخاب حوزه ی "پیش از چاپ " بعنوان محتوی مدل نوآوریباز؛ انتخاب جهت گیری "طرف بازار- انتخابی" برای بازیگران ؛ و انتخاب مکانیزم هایی برای افزایش "ظرفیت جذب "، "ظرفیت تبدیلی و پیوندی"، و "ظرفیت انتقال "؛ میباشد.
٢٠١٠در پی ارائه ی اصطلاح نوآوریباز توسط چسبرو در سال ٢٠٠٣ انقلابی در ادبیات تحقیق مدیریت نوآوری رخ داده است و شمار زیادی از محققان توجه خود را معطوف به تبیین این مفهوم و بررسی جنبه های مختلف آن نموده اند و از اینرو مناقشات بسیاری در حوزه هایی عمده ای چون ارائه ی تعریف مشخص ٢٠٠ DOVK: &HrNPDQQ ٣ ٢٠١٦ X; &THrZLHVFK ٢٠٠٦ .