Abstract:
ادوارد آلبی (1928-2016) یکی از نمایشنامهنویسان صاحب سبک امریکا (باتمز، 2005: 8) در قرن بیستم است. وی در بیشتر آثارش به مسئلهی رویای امریکایی و تغییرات آن اشاره دارد. رویایی که به مثابهی باوری ملی ریشه در آموزههای فرهنگی-اجتماعی خاص جامعهی امریکا دلالت دارد اما دچار معناباختگی شدهاست. محققان قصد دارند ریشهی این انحراف را در بطن جامعهی پرتناقض امریکایی با عطف به رویکرد نظری جورج هربرت مید در قالب اثرگذاری قوانین و الگوهای دیگریتعمیمیافته جامعه به شکل مجموعهی سازمانیافته از نگرشهای ذهنی افراد مورد مطالعه و کاوش قرار دهند. روش تحقیق در این مقاله، تحلیل محتوای کیفی با رویکرد جهتدار است. پرسش اصلی پژوهش این است که معناباختگی رویای امریکایی در این دو نمایشنامهی آلبی چگونه اتفاق میافتد؟ نمایشنامههای آلیس کوچولو ، مرگ بسی اسمیت در این مطالعه مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتهاند.
Edward Albee (1928- 2016), is one of the leading American playwrights (Bottoms, 2005: 8) in the twentieth century. He refers to the issue of the American dream and its changes in most of his works. A dream that, as a national belief, has rooted in certain socio-cultural beliefs of American society, but has lost its meaning. Researchers intend to explore the origins of this deviation within the paradoxes of the American society by looking at George Herbert Mead’s theoretical approach to analyze the effect of the other generalized patterns of society on the formation of an organized set of mental attitudes in the individuals. The research method, in this paper, is qualitative with the approach of directed content analysis. The main question of this study is how does the loss of meaning of American dream happen in these two Albee’s plays? The plays of Tiny Alice and The Death of Bessie Smith have been analyzed in this study.
Machine summary:
از میان بالغ بر سی اثر نمایشی ادوارد آلبی که هر یک از منظر ویژهای وضعیت فرد و جامعهی امریکا را در بازهی زمانی به گستردگی نیم قرن (یعنی از دهه ۱۹۵۰ تا سالهای آغازین ۲۰۰۰) منعکس میکنند، دو نمایشنامهی آلیس کوچولو و مرگ بسی اسمیت به این دو دلیل انتخاب شدند: ۱) دو نمایشنامهی مذکور به شکل مشهودتری نسبت به سایر نمایشنامههای آلبی بر روند معناباختگی رویای امریکایی تحتتأثیر تداخلهای اجتماعی میپردازند که از طریق رویکرد نظری جورج هربرت مید در خصوص تاثیرپذیری فرد از الگوهای اجتماعی قابل تفسیر است.
۲) متن دو نمایشنامه یاد شده، بیش از سایر نمایشنامههای ادوارد آلبی بر کنشگری فعال فرد در برابر امر اجتماعی و الگوهای تعمیمیافتهی جامعه متمرکز میشود که این مسئله نیز در بخش مربوط به وجود خود پویا و نیروی تحولخواه منفاعلی مید در مبارزه با شکل معناباختهی رویای امریکایی قابل تحلیل است.
بحث و بررسی در آلیس کوچولو (۱۹۶۴) که یک نمایشنامهی سیاسی-اجتماعی است، آلبی به شکل نمادین به واکاوی روند معناباختگی رویای امریکایی در قالب از بین رفتن آزادی فرد در انتخاب رویه زندگی و حق داشتن باورهای فردی حتی باوجود ناهمسویی این باورها با قوانین، اصول و الگوهای سازمانیافتهی اجتماعی میپردازد.
نتیجهگیری این مقاله به معناباختگی رویای امریکایی در دو نمایشنامهی آلیس کوچولو و مرگ بسی اسمیت از آثار نمایشی ادوارد آلبی با تکیه بر نظریهی جورج هربرت مید با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد جهت دار پرداخت.
(2007) The Collected Plays of Edward Albee: Vol. 1: The Death of Bessie Smith, New York, Overlook Duckworth - Blumer, Herbert.