Abstract:
در نیمه ی دوم قرن بیستم، جستارها وکنکاش های علمی و عملی هنرمندان هم راستا با نظریه پردازان و منتقدین هنری امکان به وجود آوردن فرم ها و اشکالی را فراهم ساخت که دستاورد از میان برداشتن مرزبندی میان هنرها، تلفیق ژانرها و ادغام تکنولوژی های نوین با فرم تلفیقی دورگه ی سینما و تیاتر است که اصطلاح آن ریل تایم فیلم هنر و رسانه بود. در اواخر دهه ی نود میلادی ارایه شد و با فیلم زمان بیگ آرت گروپ توسط گروه آمریکایی ، تیاتر با کسب و اجرای قواعد ریل تایم فیلم حقیقی یا ریل تایم در سینما متفاوت است. در بیانی سینما (ضبط، مونتاژ، پخش) و سینما با گرفتن ویژگی های تیاتر (زنده، همزمانی تولید و ارایه ی اثر، حضور مخاطب) بخش هایی از عناصر ژانر خود را کنار گذاشتند تا در این فرم تازه از خود بازتعریفی نوین داشته باشند. هدف از این مقاله معرفی و شناسایی قابلیت های در به وجود آمدن فرم تازه اجرایی بر صحنه ی تیاتر است. چگونه سینما ریل تایم فیلم تکنیک چه امکانات تازه ای به تیاتر و سینما ریل تایم فیلم و تیاتر در صحنه با هم ادغام می شوند و بیگ آرت گروپ، مادر از سوسو اضافه می کند؟ این مقاله از طریق معرفی سه نمونه ی نمایشی: از هاینر گوبلز به بررسی اراریتیاریتیاکا موزه ی کلمات از گروه تیاترینو کلاندستینو و قاتل ساختاری این فرم نوظهور به روش توصیفی تحلیلی و با فنون جمع آوری اطلاعات اسنادی و مشاهده ی مستقیم می پردازد. نتایج حاصل از این تحقیق بیانگر آن است که تیاتر از زبان و قواعد سینما در شکستن محدودیت های صحنه ای به نفع ارتقای زبان بیانی خود در متن، بازیگری و کارگردانی بهره می جوید. این فرم تلفیقی از طریق مبادله ی عناصر بیانی که در آن ملموس و غیرملموس به هم مبدل می شوند، منجر به بسط و توسعه ی دیداری و هم عرض آن توسعه ی شنیداری می شود و یک ابر فضای چندشاخه ای می سازد که در آن زنده و ضبط شده را نمی توان از هم تمیز داد و جدا کرد؛ در عین حال سینما از ویژگی زنده، حقیقی، غیربازتولیدی و همزمانی و در زمانی تیاتر بهره می جوید تا خود را از جرگه ی هنرهای معطوف به محصول، به هنرهای معطوف به فرآیند ارتقا دهد.
In the second half of the twentieth century, emerged a fundamental change in the concept of art and it was the reason why its aesthetics radically changed. The most important factor that fueled these revolutionary developments was the artists’ empiricism and their desire for innovation. With the advent of Performance Art, the boundaries and lines among arts were removed and the visual and performance art (including music) bind together as well. In this area, the theatre in the second half of the twentieth century has changed the theatre paradigm due to the emergence of new media and discrediting of boundaries, lines between arts and art genres: also it introduced another meaning of the text, scene, actor/actress and even the audience. The scientific and practical survey of the leading theatrical groups have made it possible to create forms that is result of eliminating the boundaries between arts, the combination of genres and integration of modern technologies and performing arts. Real time Film is a hybrid form of cinema and theatre that it termed by, Big Art Group, an American group in the late 90s. This new form, which has a playwriting or multimedia dramaturgy proportional to itself, has also affected on contemporary theater groups by changing theater paradigm. Real time film is the result of cinema, theatre and video integration in which the special codes of each media is changed from an expressive form to another. Transmitting cinematic elements to the theatre stage turns it into a live film. The entry of these elements is not in the form of images produced out of the scene, but in the form of screenshots which get combined at the time of play simultaneously; images taken directly by the camera at the scene and get assembled and played at the same time. The scene in this case is a set or film location which has the theatrical code “here” and “now” (hic et nunc): the simultaneity of production and performance, the simultaneity of the artwork and audience. This invention is a hybrid that illustrates the transcendence of boundaries of each genre and combination of common aesthetic divisions for each expressing medium. Real time film is a live film on the stage, just like an executive act- not a performance nor a film but borrowing from both- is created by reinvention of grammar out of cinema rules. It is an audio visual sequence which is recorded in real time with performers on the stage and is shown simultaneously with the rapid passage of assembled images on the screen. In Real time film, theatre by acquiring and enforcing the rules of cinema (recording, assembling, illustrating) and cinema by acquiring the characteristics of the theatre (live, simultaneity of artwork production and presentation) have set aside parts of their genre elements to redefine themselves. How do cinema and theatre get combined on the stage and what new features has Real time film added to the theatre stages? This paper introduces three samples: Flicker, Assassin Mother and Eraritjaritjaka - Musee des phrases, displays are going to analyze the structure of this new emerging form.
Machine summary:
این مقاله، به روش توصیفی ـ تحلیلی و با فنون جمعآوری اطلاعات اسنادی و مشاهدهی مستقیم صورت گرفتهاست که در مشاهده مستقیم به اجرا، فیلم، مصاحبه و سخنرانی استناد شدهاست و به تشریح ریل تایم فیلم به عنوان فرم تلفیقی نوین و ظهور آن بر روی صحنهی تئاتر میپردازد و چگونگی و چرایی تلفیق عناصر ساختاری سینما و تلویزیون را با عناصر اجرایی نمایش بررسی میکند و تأثیر انقلابی آنها را بر رسانهی تئاتر که منجر به بازتعریف و تغییر الگووارهی تئاتر میشود از طریق تحلیل نمایشهای سوسو۲ از بیگ آرت گروپ۳، مادر قاتل۴ از گروه تئاترینو کلاندستینو۵ به عنوان نمونهی ریل تایم فیلم در تئاتر و نمایش اراریتاریتیاکا ـ موزهی کلمات۶ از هاینر گوبلز۷ به عنوان نمونهی شبه ریل تایم فیلم در تئاتر در چهار بخش: ابداع ریل تایم فیلم: سینمای زنده در صحنهی تئاتر، اصل تلفیق و خلق فضاهای دوگانه در نمایش سوسو از بیگ آرت گروپ، لوکیشن سینمایی و استودیوی تلویزیونی در صحنهی نمایش مادر قاتل، شبه ریل تایم فیلم در اراریتیاریتیاکا ـ موزهی کلمات، مورد مداقه قرارمیدهد.
ریل تایم فیلم به هرحال فیلمی است که بهطور زنده روی صحنه درست مثل یک اثر اجرایی با ابداع زبان بیانی ویژهی خودش و خارج از قواعد کلاسیک سینما صورت میگیرد؛ سکانسی دیداری- شنیداری است که در زمان واقعی با اجراگران حاضر روی صحنهی نمایش ضبط میشود و همزمان تصاویر به سرعت مونتاژ شده روی پرده پخش میشوند.
-Branduardi, Sarah, Bottani, Silvia (2007), Teatrino Clandestino: Il fantasma del cinema, in Cinema e il suo doppio, (a cura di Vincenzo Buccheri, Emiliano Morreale, Luca Mosso, Alberto Pezzotta).