Abstract:
قصد خرید یک محصول خاص بهعنوان یک عامل پیشبینیکننده خوب رفتار واقعی در خرید محصول می باشد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر بر نگرش مشتریان نسبت به خرید محصولات آرایشی خارجی توسط آقایان است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه جمع آوری اطلاعات، تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مصرف کنندگان لوازم آرایشی خارجی مردانه در شهر مشهد هستند. روش نمونهگیری در این تحقیق غیراحتمالی داوطلبانه بوده است. دراین پژوهش 12 متغیر پنهان وجود دارد لذا حجم نمونه براساس نظر ادسترپ (20 نمونه به ازای هر گویه) تعیین شده است. در نهایت تعداد 240 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار گردآوری پرسشنامه استاندارد برگرفته از سویدن و دیاگنه (2009) و آزمائونی و همکاران (2015) بوده است؛ روایی آن با روایی محتوا و سازه به روش تحلیل بارهای عاملی تاییدی بررسی و پایایی آن بوسیله آلفای کرونباخ سنجیده شده است. آزمون فرضیات به روش مدلیابی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار اسمارت پی ال اس انجام پذیرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهد جذابیت ظاهری، باورهای اجتماعی، سبک زندگی و شرایط خرید تأثیر مستقیم بر نگرش مشتریان دارند. همچنین عقاید دینی، تبلیغات و توجه به سلامتی تأثیر معکوس بر نگرش مشتریان دارند. در این تحقیق تأثیر متغیرهای تصویر شخصی، اثر افزایش سن و دانش بر نگرش مشتریان تأیید نگردید. براساس نتایج تحقیق نگرش مشتریان بر قصد خرید آنان بسیار تاثیرگذار است.
The intention to buy a particular product is a good predictor of the actual behavior of the product purchase. The purpose of this research is to study of factors affecting customers' attitude toward buying Foreign cosmetics by men. This research is an applied and correlational study. The statistical population of this study is all consumers of cosmetics men in Mashhad. The sampling method was voluntary in this research. There are 12 hidden variables in this research, so the sample size is determined according to Edstorp (2017), (20 samples per item). Finally, 240 questionnaires were analyzed. The standard questionnaire was used to collect the questionnaire from Souiden & Diagne (2009) and Azmawani et al. (2015); Its validity was evaluated by content and construct validity using confirmatory factor analysis and its reliability was measured by Cronbach's alpha. The hypothesis test has been done by structural equation modeling and Smart PLS software. The results show that physical attractiveness, social beliefs, lifestyle and purchasing situation have a direct impact on the attitude of the customers. Religious beliefs, advertising, and state of health also have a repercussion on the attitude of their customers. In this research, the effect of self image variables, the ageing effect, and knowledge on customer attitudes were not confirmed. According to the results of the research, the attitude of the customers is very influential on their purchase intention.
Machine summary:
لذا با توجه به آن چه گفته شد، اين پژوهش به دنبال بررسي عوامل موثر بر قصد خريد محصولات آرايشي خارجي آقايان است و اين که آيا نگرش مصرف کنندگان در اين بين تاثير دارد يا خير؟ 1.
مدل مفهومي پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ١) مدل مفهومي تحقيق (اقتباس از سويدن و دياگنه (٢٠٠٩) و آزمائوني و همکاران (٢٠١٥)) فرضيه هاي پژوهش ١- تصوير شخصي بر نگرش به مصرف لوازم آرايشي خارجي آقايان تأثير مثبت و معنادار دارد.
با توجه به مقدار آماره t (٣/٩٦) به دست آمده اين رابطه معنادار بوده و ضريب مسير ٠/٦٠- تأثير قوي ولي معکوس قابل توجه به وضعيت سلامتي بر نگرش نسبت به مصرف لوازم آرايشي را نشان مي دهد پس اين فرضيه تأييد مي شود.
با توجه به مقدار آماره t (٢/٧٣) به دست آمده اين رابطه معنادار بوده و ضريب مسير ٠/٢٤٨ نشان دهنده تأثير نسبي شرايط خريد بر نگرش نسبت به مصرف لوازم آرايشي را نشان مي دهد پس اين فرضيه تأييد مي شود.
با توجه به مقدار آماره t (١٠٣/٧٨) به دست آمده اين رابطه معنادار بوده و ضريب مسير ٠/٨٣٧ قدرت تأثيرگذاري نگرش نسبت به مصرف لوازم آرايشي را بر قصد خريد نشان مي دهد پس اين فرضيه تأييد مي شود.
Azmawani Abd Rahman Ebrahim Asrarhaghighi Suhaimi Ab Rahman (2015), Consumers and Halal cosmetic products: knowledge, religiosity, attitude and intention.
Journal of Consumer marketing.