Abstract:
پژوهش حاضر با هدف طراحی فرآیند مدیریت مسیرشغلی برای کارکنان دانشی مبتنی بر مطالعهای آمیخته و با رویکرد توصیفی- اکتشافی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی و صاحبنظران حوزه مدیریت منابع انسانی در شهرداری تهران بوده است. تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی با روش تحلیل مضمون و در بخش کمی به روش مدل سازی نرم ساختاری- تفسیری(ISM) انجام شده است. نتایج تحلیل مضمون منتج به شناسایی مضامین و مقولههای مرتبط با مسیرپیشرفت شغلی کارکنان دانشی درشهرداری تهران گردید. همچنین در بخش دوم، مبتنی بر مضامین و مقولههای شناسایی شده از تحلیل مضمون و با استفاده از روش مدل سازی نرم ساختاری- تفسیری، الگوی کارراهه شغلی کارکنان دانشی در شهرداری تهران طراحی گردید که از چهار مرحله برنامهریزی، مدیریت، توسعه و پیامدهای کارراهه شغلی تشکیل یافته است.
The present research is performed with the goal of designing process of management of occupational procedure for knowledge based employees with descriptive- explorative approach. The statistical society of this research is university experts and scholars in the field of human resources management at Tehran municipality. The statistical society consists of 15 persons that was selected by targeted judgment. The tool for data collection is semi-structured interview and basic expert questionnaire and the validity of measurement tool by content method and reliability of interview with re-test method was confirmed. Data in qualitative section was analyzed by content analysis method and in the quantitative section was analyzed by ISM method. Results of content analysis leads to recognizing theme and issues related to occupational promotion of knowledge based employees of Tehran municipality. Moreover, in the second chapter, the issues obtained from content analysis were designed by soft modeling structural-interpretation and occupational pattern of knowledge based employees of Tehran municipality that consists of 4 stages including: Occupational career path planning, occupational career path management, occupational career path development and occupational career path consequences.
Machine summary:
همچنين در بخش دوم ، مبتني بر مضامين و مقوله هاي شناسايي شده از تحليل مضمون و با استفاده از روش مدل سازي نرم ساختاري- تفسيري، الگوي کارراهه شغلي کارکنان دانشي در شهرداري تهران طراحي گرديد که از چهار مرحله برنامه ريزي، مديريت ، توسعه و پيامدهاي کارراهه شغلي تشکيل يافته است .
همچنين در بخش دوم ، مبتني بر مضامين و مقوله هاي شناسايي شده از تحليل مضمون ، پرسشنامه اي خبره مبنا در بين خبرگان توزيع گرديد تا با استفاده از روش مدل سازي نرم ساختاري- تفسيري(ISM)، الگوي کاراهه شغلي کارکنان دانشي در شهرداري تهران طراحي گردد.
مراحل مدل سازي ساختاري- تفسيري به شرح زير انجام شد: مرحله اول : تشکيل ماتريس خود تعاملي ساختاري در مرحله نخست تلاش گرديد تا مضامين و مقوله هاي شناسايي شده براي فرايند مديريت کارراهه شغلي کارکنان دانشي که از مرحله مصاحبه با خبرگان در بخش کيفي و مبتني بر تحليل مضمون احصاء گرديده است وارد ماتريس خود تعاملي ساختاري(SSIM) شوند.
نتيجه گيري و توصيه هاي سياستي اين پژوهش با هدف ارائه مدلي براي کارراهه شغلي کارکنان دانشي در شهرداري تهران طي مطالعه اي آميخته انجام شده است .
Employability and job performance as links in the relationship between mentoring receipt and career success: a study in SMEs. Group & organization management, 41(2), 135-171.
Perceived organizational career management and career adaptability as predictors of success and turnover intention among Chinese employees.