Abstract:
توسعۀ فرهنگ هواداری یکی از رویکردهای درآمدزایی و توسعۀ پایدار اقتصادی باشگاهها در کشورهای صاحب فوتبال است. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی توسعۀ فرهنگ هواداری در لیگ برتر فوتبال ایران انجام شد. این پژوهش از نوع کیفی بود که با بهکارگیری نظریۀ دادهبنیاد انجام شد. جامعة آماری پژوهش خبرگان آگاه از حوزۀ پژوهش بودند که نمونهگیری از آنها بهصورت هدفمند و با روش گلولهبرفی انجام شد. دادهها بعد از اجرای 15 مصاحبه به مرحلة اشباع نظری رسید. تجزیهوتحلیل دادهها در سه مرحلة کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام شد. نتایج پژوهش نشاندهندۀ ۷۹ کد اولیه دستهبندیشده از مصاحبهها و استخراج ۲۳ مقوله بود که شامل شرایط علّی (ارزشهای فردی، تخصصگرایی، وابستگی، هویت برند و هویت مشترک)، شرایط زمینهای (مقولههای بسترهای فرهنگی، بسترهای اجتماعی، بسترهای رسانهای، بسترهای زیرساختی و کیفیت)، شرایط مداخلهای (افراد مشهور، سیاسی، نگرش، اقتصادی و گرایش و علاقهمندی)، راهبردها (آسیبشناسی و ریشهیابی، شناخت، بهکارگیری الگوهای بومی فرهنگسازی، مهارتآموزی و یادگیری و حمایت و پشتیبانی) و پیامدها (پیامد رفتاری، پیامد فرهنگی و پیامد اجتماعی) بودند؛ بنابراین، مدیران و مسئولان ورزش کشور باید به این متغیرها بهعنوان عوامل مهم در توسعة فرهنگ هواداری توجه کنند.
One of the approaches to income generation and sustainable economic development of the clubs in the countries owning football is the development of fan culture. The purpose of the present study was to design a Pattern of Fandom Culture Development in the Iranian Premier League. This is a qualitative research performed by applying data base hypothesis. The research population of this research included well-aware scholars in the field of research, and the sampling was done purposely with the snow-ball method. Here the data were hypothetically saturated after 15 interviews. Data were analyzed in three stages of open coding, axial coding, and selective coding. The results of the research revealed 79 preliminary codes classified from the interviews and 23 subjects were extracted ، that include causal conditions (individual values, specialization, dependency, brand identity and shared identity) , contextual conditions (cultural context categories, social contexts, media contexts, infrastructure contexts, and quality) , interventions (celebrities, politics, attitudes, economics, and interests) , strategies (pathology and rooting, cognition, applying native patterns of culture, skills training and learning and support) and outcomes (behavioral, cultural, and social outcomes). Therefore, sport managers and authorities in Iran should consider these variables as important factors in developing a culture of advocacy and fan.
Machine summary:
نتایج پژوهش نشاندهندة ۷۹ کد اولیه دستهبندیشده از مصاحبهها و استخراج ۲۳ مقوله بود كه شامل شرایط علّی (ارزشهای فردی، تخصصگرایی، وابستگی، هویت برند و هویت مشترک)، شرایط زمینهای (مقولههای بسترهای فرهنگی، بسترهای اجتماعی، بسترهای رسانهای، بسترهای زیرساختی و کیفیت)، شرایط مداخلهای (افراد مشهور، سیاسی، نگرش، اقتصادی و گرایش و علاقهمندی)، راهبردها (آسیبشناسی و ریشهیابی، شناخت، بهکارگیری الگوهای بومی فرهنگسازی، مهارتآموزی و یادگیری و حمایت و پشتیبانی) و پیامدها (پیامد رفتاری، پیامد فرهنگی و پیامد اجتماعی) بودند؛ بنابراین، مدیران و مسئولان ورزش کشور باید به این متغیرها بهعنوان عوامل مهم در توسعة فرهنگ هواداری توجه کنند.
(به تصوير صفحه مراجعه شود)شکل 1- الگوی توسعة فرهنگ هواداری در لیگ برتر فوتبال ایران Figure 1- Pattern of Fandom Culture Development in The Iranian Premier League بحث و نتیجهگیری فرهنگپذیری ورزش در هر جامعهای درگرو تعمیم و ترویج عوامل مؤثر بر این امر است.
در فرهنگی که بسیار تحت تأثیر افراد مشهور قرار دارد، بهنظر میرسد استفاده از این چهرهها میتواند در زمینة موضوع مدنظر مؤثر باشد (کاتلر و آرمسترانگ، ۲۰۱ Theodorakis, Kaplanidou, Alexandris & Papadimitriou Bauer & Nicola یکی دیگر از پارامترهای اثرگذار بر توسعة فرهنگ هواداری در لیگ برتر ایران که در زیرمجموعة شرایط مداخلهای قرار دارد اما نقش منفی در توسعة فرهنگ هواداری ایفا میکند، مقولة سیاسی است.