Abstract:
انقلاب تکنولوژی اطلاعات در 1990، تغییرات گسترده در ساختار جوامع و دولتها فراهم ساخت و ایران نیز از این تغییرات در امان نبود. در این مقاله پس از اشاره به فلسفه سیاسی تکنولوژی اطلاعات (امکانهای تکنولوژی اطلاعات در عرصه سیاست)، برمبنا رهیافت سیاستگذاری عمومی جی.ام.شافریتز و کریستوفر پی. بریک، سه مرحله فلسفه، دکترین و سیاست، در درون هر ساخت(متغییر مستقل) با روش تبارشناسی و شیوه تجزیه و تحلیل کیفی؛ بررسی و در نهایت تاثیر و نقش ساخت حکومت بر روند سیاستگذاری فضای مجازی(متغییر وابسته) تحلیل شده است. ایران از چهار لایه ساخت حکومت (تئوکراتیک، دموکراتیک، بوروکراتیک و میلیتاری) تشکیل شده است. وجود لایههای مختلف ساخت حکومت و تفاوت در فلسفه، دکترین و سیاست در هر ساخت، سیاستگذاریهای چندگانه در ایران را در پی داشته است.
The information technology revolution took place in 1990 extensive changes in the structure of societies were provided by governments, the government of Iran was not immune from these changes. In this article, after referring to the political philosophy of information technology based on the public policy approach of GM Schaferitz and Christopher P. Break the three stages of philosophy, doctrine and politics, within each structure (independent variable) by genealogy and qualitative analysis; Finally, the impact and role of government construction on the cyberspace policy-making process (dependent variable) has been analyzed. Iran consists of four layers of government (theocratic, democratic, bureaucratic and military). The existence of different layers of government construction and differences in philosophy, doctrine and politics in each structure have led to multiple policies in the Iranian government. Finally, a High Council of Executive Agents has been proposed to prevent duplication of work.
Machine summary:
علاوه بر ولايت فقيه ، سايرنهادهاي زير مجموعه ايشان يعني سازمان صدا و سيما، قوه قضائيه و حوزه هاي علميه و روحانيت نيز به ترتيب مبادرت به اقدامات متعددي کرده اند که عبارتند از: تاسيس بخش معاونت رسانه و فضاي مجازي در سال ١٣٨٩ پس از دستور مقام رهبري با هدف جبران عقب ماندگي در حوزه هاي توليد محتوا در عرصه رسانه و فضاي مجازي و ايجاد رسانه کارآمد و موثر مبتني بر فناوري نوين (حسيني و ظريف منش ،١٣٩٢:٣٩)، ممنوعيت تبليغ و استفاده درون سازماني شبکه هاي اجتماعي غير بومي پس از اعمال فيلترينگ و تبليغ و معرفي شبکه هاي اجتماعي بومي با هدف حمايت و اعتمادسازي نسبت به آن ها درون سازمان صدا و سيما؛ و ايجاد کارگروه تعيين مصاديق مجرمانه در محل دادستاني کل کشور بر اساس ماده ٢٢ قانون جرايم رايانه اي مصوب سال ١٣٨٨ مجلس شوراي اسلامي(ماده ٢٢ قانون جرايم رايانه اي)، اعمال فيلترينگ شبکه هاي اجتماعي غير بومي مانند فيس بوک و يوتيوب در اواخر دهه ١٣٨٠ و همچنين تلگرام در تاريخ ١٣٩٧/٢/١٠ و ارائه آيين نامه حمايت حقوقي از فعاليت پيام رسان هاي داخلي از سوي دادستاني بر اساس بند ٦ ماده سياست ها و اقدامات سازماندهي پيام رسان هاي اجتماعي مصوب ١٣٩٦/٣/١٣ شوراي عالي فضاي مجازي که به منظور صيانت از حقوق شهروندي، حريم خصوصي و امنيت عمومي توسط قوه قضائيه (ميزان ،١٣٩٧)؛ و حمايت از فيلترينگ و مسدود سازي شبکه هاي اجتماعي غير بومي توسط برخي از آيات عظام شيعه مانند آيت الله سبحاني(تسنيم ،١٣٩٧)، آيت الله خاتمي(برنامه ده و ده دقيقه ،١٣٩٧) و آيت الله علم الهدا(علم الهدا،١٣٩٧) و همينطور ارسال نامه ٦ - بيانات مقام معطم رهبري مورخ ١٣٩٥/٩/١؛ ديدار با جمعي از فرماندهان نيروي انتظامي مورخ ١٣٩٨/٢/٨؛ ديدار مقام معظم رهبري با جمعي از مردم قم مورخ ١٣٩٧/١٠/١٩؛ بيانات مقام معظم رهبري مورخ ١٣٩٥/٩/١؛ بيانات مقام معظم رهبري در اولين جلسه درس خارج فقه در سال تح صيلي جديد مورخ ١٣٩٥/٦/١٦ ؛بيانات مقام معظم رهبري در ديدار با مسئولان نظام ١٣٩٦/٣/٢٢ ؛بيانات مقام معظم رهبري در جمعي از معلمان و فرهيختگان مورخ ١٣٩٥/٢/١٣.