Abstract:
پژوهش حاضر به شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر ارزش فناوری، در مبادلات خرید یا اعطای امتیاز فناوری میپردازد. نگارندگان، پس از انجام مطالعات اکتشافی در زمینهی مدلهای ارزشگذاری فناوری و بررسی پیشینهی پژوهشی مربوط به این موضوع، مجموعهای نسبتاً جامع از شاخصهای ارزشگذاری فناوری را شناسایی نمودند. سپس، با استفاده از جمعآوری نظرات خبرگان و تحلیل دادهها به وسیلهی آزمونهای دو جملهای و فریدمن، ضرایب اهمیت این شاخصها را از دید خریداران فناوری در صنعت خودرو، تعیین کرده و آنها را رتبهبندی نمودهاند. یافتهها نشان داد که شاخصهای مربوط به بعد منفعت و بعد شرایط مندرج در قرارداد، بیشترین اهمیت را در برآورد ارزش فناوری داشتهاند. در نهایت، با استفاده از ضرایب شناسائی شده، یک نمونهی واقعی ارزشگذاری شد. ارزشگذاران فناوری و تدوینکنندگان قراردادهای مبادلهی فناوری، به طور عام، و دستاندرکاران صنعت خودرو، به طور خاص، میتوانند از نتایج و یافتههای این پژوهش استفاده نمایند.
This paper deals with identifying and ranking influencing factors in technology value, in technology exchanges or licensing technology. After exploratory studies in the field of technology valuation models and studying the literature of the subject of this research, researchers identified a relatively comprehensive set of technology valuation indicators. Then, by utilizing the experts’ opinions and analyzing the data, with Binomial and Friedman exams, determined the importance ratios of these indicators form the buyers’ viewpoint in automotive industry. Results showed that the indicators related to the benefit dimension and content of the contracts’ dimension have had the maximum importance in technology value estimation. Finally, a real case was valued by utilizing the identified ratios. Technology valuators and technology exchange contractors, generally, and participants in automotive industry, specially, can use the results of this research.
Machine summary:
Market based method از آنجــا که صنعت خودرو به عنوان يک صنعت مادر با داشــتن طولانيترين و اثرگذارترين زنجيره تأمين و ارتباط مســتقيم با بســياري از ديگر صنايع مرتبط ، که درواقع يکي از علل اصلي تسريع رشد همزمان مجموعه اي از صنايع در بسياري ازکشورهاي درحال توسعه بوده است ، نقش محوري را در زمينه توســعه صنعتي و اقتصادي کشــور ما ايفا کرده و از سابقه نسبتا خوبي در خريد در نتيجه ارزش گذاري فناوري داشته و دارد، صنعت مذکور به عنوان صنعت مورد بررسي تحقيق درنظر گرفته شد.
(لئينو ، ٢٠٠٥) ٢-٤ پيشينه تحقيق تحقيق مشابهي در داخل يافت نشد اما در ديگر کشورها در چند تحقيق اقدام به شناسايي و رتبه بندي شاخص هاي ارزش گذاري فناوري شده است که البته در تمام تحقيقات يافت شده ، به تمرکز بر به يک صنعت خاص که از جمله مهم ترين شرايط استفاده از روش مقايسه چند معياره است ، توجه نشده است .
جدول ١ شاخص هاي ارزش گذاري فناوري ١- بعد هزينه ١- هزينه هاي واقعي ٢- هزينه توليد مجدد ٣- هزينه جانشيني ٢- بعد منفعت • حاشيه سود محصول ، اندازه بازار محصول ، سهم بازار بالقوه محصول • تأثير فروش محصول مستقيم فناوري بر ديگر محصولات کمپاني • منافع استراتژيک تملک فناوري • تعداد رقباي داراي فناوري مورد نظر • ريسک سودآوري فناوري (فني و تجاري) ٣- بعد بازار • قيمتي که فروشنده در مبادلات مشابه دريافت کرده است .
– Razgatis, Richard, 2009, valuation and deal making of technology based in tellectual property, New Jersey, john wily & sons.