Abstract:
این روزها، دانشگاهها، مؤسسات تحقیقاتی و بنگاههای اقتصادی در بسیاری از کشورها رو به توسعه و تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی آورده اند. اما تمامی این سازمانها در این فرایند، با کاستی هایی مواجه هستند که از جمله آنها می توان به عدم توجه به عوامل مؤثر بر استراتژی تجاریسازی جهت یافتن مناسبترین استراتژی و در نتیجه تجاریسازی موفق دستاوردهای جدیدشان اشاره کرد. مقاله حاضر جهت کمک به یافتن راه حلهایی برای رفع نقطه ضعف مذکور، به شناسایی عوامل مؤثر بر استراتژی تجاریسازی فناوری و ارتباط بین عامل و استراتژی با رویکردی نظاممند متمرکز شده است. به این منظور با استفاده از روش مرور نظاممند و ترکیب جامع مطالعات صورت گرفته در این حوزه با استفاده از روش فراترکیب، به بررسی دقیقتر ادبیات موضوع و ایجاد چارچوبی جهت تسهیل تجاریسازی و رفع برخی از مشکلات موجود در این امر پرداخته شد. عواملی چون چرخه عمر، رژیم تملک پذیری، اندازه واحد بهره بردار، دارایی های مکمل، ماهیت واحد بهره بردار، عدم اطمینان، توانمندیهای علمی، فنی و مدیریتی، عوامل محیطی، منابع مالی، نوع فناوری و جایگاه رقابتی واحد بهره بردار به عنوان عوامل تاثیرگذار اصلی شناسایی شد و در نهایت اثر این عوامل بر استراتژیهای تجاریسازی مستقل، تأسیس شرکت انشعابی، مشترک، سرمایهگذاری مشترک، اتحاد استراتژیک، خرید/اکتساب داراییهای مکمل مورد نیاز یا واحد صاحب آن داراییها، اعطای امتیاز و ادغام و فروش بررسی گردید.
These days, universities, research institutes and firms in many countries have decided to develop and commercialization of new products and services. But all of these organizations in this process faced with the shortcomings including the lack of attention to the factors affecting the commercialization strategy to find the best strategy and in result, successful commercialization of new technologies. This study has been focused to find solutions to address these weaknesses by identifying factors affecting the technology commercialization strategy and the relationship between the factor and the strategy through a systematic approach in this regard.To this end, a closer look has been taken to the literature to facilitate commercialization and overcome some of the problems in this matter by using a comprehensive systematic review and synthesis of studies in this field using meta-synthesis. Factors such as life cycle, the appropriability regime, size of exploiter firm, complementary assets, nature of exploiter firm, uncertainty, scientific-technical and management capabilities, environmental factors, financial resources, type of technology and the competitive position of the exploiter firm was identified as the main factors affecting , and in the end the effect of these factors on the technology commercialization strategies including In-house Commercialization, spin off company, joint R&D, joint ventures, strategic alliances, purchasing/acquisition, licensing, merge and sale were investigated.
Machine summary:
عواملي چون چرخه عمر، رژيم تملکپذيري ، اندازه واحد بهره بردار، دارايي هاي مکمل ، ماهيت واحد بهره بردار، عدم اطمينان ، توانمندي هاي علمي ، فني و مديريتي ، عوامل محيطي ، منابع مالي ، نوع فناوري و جايگاه رقابتي واحد بهره بردار به عنوان عوامل تاثيرگذار اصلي شناسايي شد و در نهايت اثر اين عوامل بر استراتژي هاي تجاري سازي مستقل ، تأسيس شرکت زايشي )يا انشعابي (، سرمايه گذاري مشترک ، اتحاد استراتژيک ، خريد/اکتساب دارايي هاي مکمل مورد نياز يا واحد صاحب آن دارايي ها، اعطاي امتياز و ادغام و فروش بررسي گرديد.
عل وه براين در ايران نيز اکثر قريب به اتفاق پژوهش ها و پايان نامه هاي صورت گرفته در زمينه تجاري سازي ، به شناسايي يا اولويت بندي عوامل مؤثر بر استراتژي و فرايند تجاري سازي فناوري و دستاوردهاي پژوهشي در حوزه اي خاص پرداخته و تا کنون الگويي که به شناسايي و ارائه چارچوبي عام از عوامل اصلي مؤثر بر استراتژي تجاري سازي بپردازد ارايه نشده است ، با توجه به اهميت موضوع و نقش مهمي که پرداختن به آن مي تواند در موفقيت کسب وکارهاي صنايع مختلف داشته باشد، در اين مقاله تل ش شده تا با بررسي ادبيات موضوع به دو سؤال «عوامل مؤثر بر استراتژي تجاري سازي فناوري کدامند؟» و «ارتباط بين عوامل و استراتژي تجاري سازي فناوري چگونه مي باشد؟» با هدف ايجاد تحقيقي جامع از نتايج مطالعات پيشين پاسخ داده شود که با استفاده از آن مي توان موجبات تسهيل و تسريع تجاري سازي را فراهم آورد.
واژه هاي کليدي جستجو شده در اين پژوهش به صورت جدول ١ است : جدول ۱: واژه هاي کليدي جستجو شده فارسي انگليسي استراتژي /راهبرد تجاري سازي commercialization strategy استراتژي /راهبرد انتقال فناوري Technology transfer strategy ٣,٣.
(1993), Commercialization of university research: A policy perspective, Technology Analysis & Strategic Management, 5(1), 27-37 − Maine, E.