Abstract:
در پژوهش حاضر، در قالب پنج فرضیه، رویکردهای آموزشی ـ مشاورهای مؤثر در گرایش دانشجویان به آموزش، کسب مهارتها و کارآفرینی، از منظر 200 دانشجو و 50 استاد از دانشگاههای ایلام مورد بررسی قرار گرفته است. دادههای فراهمشده از اجرای یک پرسشنامۀ محققساخته با استفاده از آزمونهای t تکنمونهای و فریدمن تحلیل شده است. نتایج حاکی از آن است که رویکرد ایجاد دانش، نگرش و توانش نسبت به کارآفرینی دیجیتالی با میانگین (25/3) رتبۀ برتر و رویکرد آشنایی با شبکههای اطلاعاتی، شناسایی فرصتهای کارآفرینی با میانگین (59/2) در رتبۀ پایانی قرار دارد. نتایج پژوهش مؤید آن است که آموزش کارآفرینی و مهارتآموزی در دانشگاه باعث افزایش نوآوری و تولید دانش فنی و توزیع درآمد میشود. این پژوهش، راهکارهایی را برای ایجاد قابلیتها و مهارتهای کارآفرینی در دانشجویان مطرح کرده است.
In this research, in the form of five hypotheses, university educational - counseling approaches in studentchr('39')s tendency for education, gaining skills and entrepreneurship has been investigated from the view of 200 student and 50 teachers in Ilam University. Data is analyzed by one sample t-test and Friedman. Results indicate that creating knowledge, competencies and attitudes towards digital entrepreneurship approach, with the mean (3/25), is on the top ranking and introduction to information networks, identified entrepreneurial opportunities approach with the mean (2/59) is in the last rank. Research results confirm that entrepreneurship education at the university increases innovation and technical production and distribution of income. In this study, guidelines for the creation of entrepreneurial abilities and skills in students have suggested
Machine summary:
رویکردهای دانشگاه در گرایش دانشجویان به آموزش و کسب مهارت و کارآفرینی: تلفیق آموزش تئوریک کارآفرینی با جنبههای کاربردی آن، آشنایی با شبکههای اطلاعاتی شناسایی فرصتهای کارآفرینی، ایجاد واحد تحقیق و توسعه در دانشگاه، ترویج و توسعۀ فرهنگ کارآفرینی، ایجاد دانش، نگرش و توانش نسبت به کارآفرینی دیجیتالی.
فرضیۀ سوم : از نظر اساتید و دانشجويان ایجاد واحد تحقیق و توسعه در دانشگاه باعث گرایش دانشجویان به آموزش و کسب مهارتها و کارآفرینی میشود.
برای این منظور پنج رویکرد مزبور با استفاده از آزمون فریدمن بررسی شد که نتایج آن به شرح زیر است: جدول (6) رتبهبندی رویکردها {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بررسی فرضیات فرضیۀ اول پژوهش: از نظر اساتید و دانشجويان تلفیق آموزش تئوریک کارآفرینی با جنبههای کاربردی آن باعث گرایش دانشجویان به آموزش و کسب مهارتها و کارآفرینی میشود.
فرضیۀ دوم پژوهش: از نظر اساتید و دانشجويان آشنایی با شبکههای اطلاعاتی شناسایی فرصتهای کارآفرینی باعث گرایش دانشجویان به آموزش و کسب مهارتها و کارآفرینی میشود.
فرضیۀ سوم پژوهش: از نظر اساتید و دانشجويان ایجاد واحد تحقیق و توسعه در دانشگاه باعث گرایش دانشجویان به آموزش و کسب مهارتها و کارآفرینی میشود.
فرضیۀ پنجم پژوهش: از نظر اساتید و دانشجويان ایجاد دانش، نگرش و توانش نسبت به کارآفرینی دیجیتالی باعث گرایش دانشجویان به آموزش و کسب مهارتها و کارآفرینی میشود.
نتیجهگیری در این تحقیق به بررسی رویکردهای آموزشی ـ مشاورهای دانشگاه در گرایش دانشجویان به آموزش و کسب مهارتها و کارآفرینی از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاههای ایلام پرداخته شده است.