Abstract:
اینستاگرام یک شبکه اجتماعی عکس محور است که در سالهای اخیر در بین ایرانیان محبوبیت فراوانی را به دست آورده. هنجارهای عمل و تعامل در این شبکه اجتماعی ویژگیهای خاص خود را دارد که با تعامل حضوری متفاوت است. کیفیت این تفاوت برای جامعه شناسان مبهم و ناشناخته میباشد. بخش اصلی این تفاوت به علت ماهیت برخط بودن این شبکه اجتماعی و ساختار خاص آن است. منظور از ساختار در فضای اینستاگرام، همان بخشهای طراحی شده توسط طراحان است که امکاناتی را برای کنش ایجاد مینماید و محدودیتهایی برای آن ایجاد میکند. برای کشف این تفاوتها در این نوشتار هنجارهای عمل و تعامل با تناسب ساختار اینستاگرام توصیف شده است. برای این توصیف از روش مردم نگاری اینترنتی استفاده شده است. برای اطمینان از صحت هنجارهای کشف شده توسط محقق، یک پرسشنامه اینترنتی تنظیم شده که توسط 110 نفر پر و تایید شده است. در پایان نیز به کمک نظریه فردگرایی روش شناختی ریموند بودون، ساختار، هنجارها، چگونگی عمل و تعامل اجتماعی در این شبکه اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
Instagram is a photo-oriented social network that has gained popularity amongst Iranians in recent years. The norms of action and interaction in this social network have their own characteristics, which vary in normal interaction. difference is due to the nature of the online social network and its specific structure. The structure in the space of the Instagram is the parts that are designed by the operators, which creates the possibilities for action and creates constraints for it. to discover these differences, in this paper, the norms of action and interaction are described. for this description, the method of nethnography has been used. To ensure the authenticity of norms that discovered by the researcher, an online questionnaire has been set up and completed by 110 people. Finally, with the help of Raymond Boudon's methodology , the structure , norms , practices , and social interaction in this social network have been discussed.