Abstract:
باتوجه به توسعه خردهفروشیهای هوشمند در فضای کسب وکار، دستیابی خردهفروشیها به فناوریهای هوشمند اجتنابناپذیر به نظر میرسد و دراینراستا، انتخاب این فناوریها در صنعت خردهفروشی تحتتأثیر ویژگیهای فناوری و قابلیتهای سازمانی است. این پژوهش بهعنوان یک مطالعه آمیخته اکتشافی با هدف شناسایی فناوریهای خردهفروشی هوشمند و همچنین الزامات و عوامل مؤثر بر انتخاب این فناوریها در فروشگاههای زنجیرهای رفاه شهر شیراز انجام شدهاست. در بخش اول این مطالعه، ازطریق مرور نظاممند پیشینه فناوریهای خردهفروشی هوشمند و عوامل انتخاب آنها مشخص شده و در ادامه باتکیهبر نظر خبرگان، معیارهای انتخاب فناوری با تکنیک بهترین-بدترین وزندهی شده است. درنهایت اولویتبندی فناوریهای شناساییشده مبتنی بر معیارهای مذکور و با بهکارگیری تکنیک تاپسیس انجام گرفته و درنتیجه 26 معیار در هفت حوزه و 23 فناوری هوشمند شناسایی شده اند. برایناساس، توان تأمین اطلاعات برای مشتری، تأثیر در راحتی انتخاب مشتری، هزینه فناوری و برخورداری فروشگاه از زیرساختهای فناوری اطلاعات از مهمترین عوامل انتخاب فناوری هوشمند بودهاند. همچنین فناوریهای صفحهنمایش هوشمند، پایانههای تعاملی، برنامههای تلفن همراه، علائم دیجیتال و برچسبهای الکترونیکی قفسه بهعنوان بهترین گزینهها برای هوشمندسازی فروشگاههای زنجیرهای رفاه شناسایی شدند.
Given the development of smart retail in the business environment, the acquisition of smart technologies by retailers seems inevitable, and in this regard, the choice of these technologies in the retail industry is influenced by the characteristics of technology and organizational capabilities. This research has been conducted with a mixed exploratory approach to identify intelligent retail technologies as well as the requirements and factors affecting the selection of these technologies in Refah chain stores in Shiraz. In the first part of this study, by a systematic review of the background, intelligent retail technologies and their selection factors were identified, and then, based on the opinion of experts, the technology selection criteria were weighted with the best-worst technique. Finally, the identified technologies are prioritized based on the mentioned criteria and using the TOPSIS technique, and as a result, 26 criteria (in 7 areas) and 23 intelligent technologies were identified. Therefore, the ability to provide information to the customer, the impact on the convenience of customer selection, technology costs, and the IT infrastructure of the stores have been presented as the most important factors in choosing smart technologies. Also, smart display technologies, interactive information terminals, mobile applications, digital signage, and electronic shelf labels were identified as the best options for smartening Refah Chain Stores.
Machine summary:
Technology and (selection and/or acceptance and/or transfer and/or smart and/or retailer) معيارها (کدگذاري مرتبه ١) منبع پانتانو و وياسون (٢٠١٤)، کنگ ١ و همکاران ٧ آمادگي فروشگاه براي تحول سازماني (٢٠١٥)، جوکار و نصير زنوزي (٢٠١٣)، فاضل حسن و همکاران (٢٠٢٠)، روي و همکاران (٢٠٢٠)، تساي ٢ و همکاران (٢٠١٠) روي و همکاران (٢٠٢٠)، گريوال و همکاران ٨ ميزان کنترل پذيري فناوري (2020) پري (٢٠١٦)، روي و همکاران (٢٠٢٠)، گريوال و ٩ انعطاف پذيري فناوري همکاران (٢٠٢٠) ترس مديران و کارکنان فروشگاه از فناوري روي و همکاران (٢٠٢٠)، گريوال و همکاران 10 هوشمند (2020) روي و همکاران (٢٠٢٠)، گريوال و همکاران ١١ ميزان اعتماد مديران به فناوري هوشمند (2020) ١٢ ارضاي ن ياز مشتري به اطلاعات کالويت ٣ و همکاران (٢٠١٤) ١٣ تأثير فناوري در تصوير برند فروشگاه گاراوس ٤ و همکاران (٢٠١٦) ١٤ باور و حمايت مديريت ارشد فروشگاه از نوآوري جوکار و نصير زنوزي (٢٠١٣) سازگاري فناوري جديد با فناوري هاي موجود در پريپوراس و همکاران (٢٠١٧)، پانتانو و وانوچي 15 فروشگاه (٢٠١٩)، آداپا و همکاران (٢٠٢٠) ١٦ ميزان هزينه فناوري جوکار و نصير زنوزي (٢٠١٣) ١٧ حمايت و تبليغ فناوري در رسانه هاي اجتماعي گريوال و همکاران (٢٠٢٠) توان پشتيباني فروشگاه در استفاده مشتريان از 18 روي و همکاران (٢٠٢٠) فناوري جوکار و نصير زنوزي (٢٠١٣)، گاراوس و ١٩ تأثير بر صرفه جويي در وقت مشتريان همکاران (٢٠١٦)، روي و همکاران (٢٠١٧)، روي و همکاران (٢٠٢٠)، تساي و همکاران (٢٠١٠) کيم و همکاران (٢٠١٧)، روي و همکاران ٢٠ ميزان تأثير فناوري هوشمند در کاهش چانه زني (٢٠١٧)، گريوال و همکاران (٢٠٢٠)، روي و همکاران (٢٠٢٠) معيارها (کدگذاري مرتبه ١) منبع تأثير فناوري هوشمند در ارتقاي کيفيت خدمات 21 پانتانو و وياسون (٢٠١٥) درک شده ٢٢ تأثير فناوري هوشمند بر رضايت مشتري اينمان و نيکولوا (٢٠١٧)، روي و همکاران (2017) گريوال و همکاران (٢٠٢٠)، کيم و همکاران (٢٠١٧)، گاراوس و همکاران (٢٠١٦)، روي ٢٣ سودمندي درک شده توسط فروشگاه و همکاران (٢٠١٨)، پري (٢٠١٦)، وليمز و همکاران (٢٠١٦)، داکو (٢٠١٧)، بولمرز٥ و همکاران (٢٠١٨)، اينمان و نيکولوا (٢٠١٧) آداپا و همکاران (٢٠٢٠)، بولمرز و همکاران (٢٠١٨)، روي و همکاران (٢٠١٨)، فاضل حسن ٢٤ تأثير فناوري در راحتي انتخاب و همکاران (٢٠٢٠)، وليمز و همکاران (٢٠١٦)، داکو (٢٠١٧)، گريوال و همکاران (٢٠٢٠)، بولمرز و همکاران (٢٠١٨)، اينمان و نيکولوا (٢٠١٧) آداپا و همکاران (٢٠٢٠)، روي و همکاران (٢٠١٨)، فاضل حسن و همکاران (٢٠٢٠)، ٢٥ صرفه جويي در هزينه هاي فروشگاه گريوال و همکاران (٢٠٢٠)، بولمرز و همکاران (٢٠١٨)، اينمان و نيکولوا (٢٠١٧)، داکو (٢٠١٧) برخورداري فروشگاه از زيرساخت هاي فناوري 26 جوکار و نصير زنوزي (٢٠١٣) اطلاعات 1 در ادامه براي هر معيار شناسايي شــده (جدول ٢) يک کد در نظر گرفته شــد و برمبناي شباهت موضوعي در يک مفهوم به عنوان کدهاي مرتبه دوم دسته بندي شدند.