Abstract:
گردشگری روستایی راهبردی، جهت تقویت جوامع محلی در مناطق روستایی بسیار حائز اهمیت است. بر این اساس، برنامهریزان توسعة روستایی و گردشگری، برای دستیابی به این مزایا، بر ابزارهای جدیدی در راهبردهای برنامهریزی روستایی تأکید داشته و به سمت استفاده از مفاهیم جدیدی چون نام برندسازی مقصد گام برداشتهاند. پژوهش حاضر، به اهمیت و بررسی تأثیر نام برندسازی مقصد بر توسعة گردشگری روستایی میپردازد. در این زمینه، شکاف مطالعههایی در ایران و بهخصوص در مناطق شمالی ایران احساس میشود، که قابلیتهای فراوانی جهت توسعة گردشگری روستایی دارند، روستاهای دهستان سراوان در استان گیلان، به عنوان یکی از مطلوبترین مقاصد گردشگران داخلی و بینالمللی، نیاز به گسترش فعالیتهای گردشگری و شناسایی مولفةهای برندسازی گردشگری دارد. مطالعة حاضر، با استفاده از روشهای کیفی و تجزیه و تحلیل محتوا، قصد دارد تأثیر برندسازی مقصد را، بر توسعة گردشگری، در روستاهای دهستان سراوان در استان گیلان، بررسی کند. روش پژوهش به صورت کیفی و جامعة آماری پژوهش را کارشناسان گردشگری، متخصصان و استادان دانشگاهی و گردشگران، (مصرفکنندگان اصلی محصولات و خدمات ارائهشده) تشکیل دادند. جهت تجزیه و تحلیل داده نیز از نرمافزار MAXQDA استفاده شد. با توجه به خروجی نرمافزار و نتایج پژوهش، معیارها در سه بخش شامل پایداری اجتماعی و فرهنگی، توسعه و پایداری اقتصادی و عوامل زیستمحیطی شناسایی شدند. بر اساس تجزیه و تحلیل کیفی، این مطالعه در مورد مسیر تحقیق و پیشنهادهای پژوهشهای آینده بیشتر بحث میکند.
Strategic rural tourism is very important to strengthen local communities in rural areas. therfore, rural development and tourism planners rely on new tools to achieve this objective. Rural planning strategies have emphasized and taken steps to use new concepts such as destination branding. The present study examines the importance and impact of destination branding on the development of rural tourism. Not mush studies has been conducted in Iran on the captined topic, especially in the northern regions of the country which have great potentials for rural tourism development. The village of Saravan in Gilan Province, as one of the most attractive destination for domestic and international tourism needs to expand tourism activities and identify the components of tourism branding. This study, using qualitative methods and content analysis, intends to investigate the effect of destination branding on tourism development in the village of Saravan. The research method was qualitative and the statistical population of the study consisted of tourism experts, specialists and university professors and tourists (as the main consumers of the products and provided services). MAXQDA software was used for data analysis. According to the software output and research results, the criteria were identified in three sections, including social and cultural sustainability, economic development and sustainability, and environmental factors. Based on the qualitative analysis, this study further discusses the research path and proposals for future research works.
Machine summary:
شواهد حاکی از آن است، ایجاد یک نام تجاری قدرتمند و موفق، باعث تقویت تصویر یک مقصد گردشگری میشود که با تغییرهای اساسی Lee & Xue Strategy Khartishvili Zhou Pike Duan Brand ماهیت رفتار مصرفکننده همراه است (شوتایوا 1 و همکاران، 2020).
گردشگران، پس از ترک مقصد، فقط تصاویری از آنجا به همراه خواهند داشت، از این رو، جلب رضایت گردشگران از طریق فراهم آوردن خدمات گردشگری و میهمانداری اهمیت بسیار دارد (کارونتو و دیتوی 5 ، 20 Shutaieva Perkins Adeyinka-Ojo Rajaratnam Caruntu & Ditoiu تصویر نام تجاری در بازاریابی مدرن گردشگری، نقش بسیار مهمی را ایفا میکند و کانال مهمی برای دستیابی به موقعیت مکانی گردشگــری، برای گردشگران است (اکسو و همکاران، 2020).
لذا با توجه به اهمیت و نقش بررسی تأثیر برندسازی (ساختن نام تجاری) مقصد در توسعة گردشگری روستایی، و نبود مطالعه و پژوهش جامع در این زمینه، پژوهش حاضر به این مهم پرداخته است.
بر اساس اهداف و با توجه به ادبیات تحقیق، در مطالعة حاضر به بررسی تأثیر ساختن نام تجاری مقصد بر توسعة گردشگری روستایی در روستاهای دهستان سراوان استان گیلان، با استفاده از روش کیفی پرداخته شده است.
این سه عامل در جدول 4 نشان داده شده است که موضوعهای اصلی تأثیر برندسازی مقصد بر توسعة گردشگری روستایی در روستاهای دهستان سراوان استان گیلان را تشکیل میدهند.
در این راستا، ساختن نام تجاری مقصد گردشگری، به یکی از جذابترین و مهم Siswanto Sustainable development goals(SDG) Lew Galvani Ioannides & Gyimóthy مباحث در حوزه بازاریابی مکان و بازاریابی گردشگری تبدیل شده است.