Abstract:
پژوهش حاضر، با هدف تحلیل وضعیت هویت اجتماعی زنان شهر تهران، بر اساس استفاده از رسانههای اجتماعی و متغیرهای زمینهای، بهویژه میزان تحصیلات، طراحی و اجرا شده است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن توصیفی ـ علی است که با تکنیک پیمایش و ابزار اندازهگیری پرسشنامه انجام شده است. جامعة آماری، شامل کلیة زنان ساکن شهر تهران در سال 1399، و نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 300 نفر است. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامة محققساختة مربوط به میزان و نوع استفاده از رسانههای اجتماعی و پرسشنامة استاندارد هویت اجتماعی صفارینیا و روشن (1390) استفاده شده است. یافتههای حاصل از آزمون، فرضیة اصلی پژوهش را، مبنی بر " میزان و نوع استفاده از رسانههای اجتماعی و تحصیلات در هویت اجتماعی زنان شهر تهران نقش دارد" تایید کرد. نتایج پژوهش، نشان داد که زنان شهر تهران، با میانگین 77/3 از نظر " هویت اجتماعی" در سطحی بالاتر از حد متوسط قرار دارند. در مورد میزان و نوع استفادة زنان از رسانههای اجتماعی، یافتهها بیانگر این است که 9/10درصد از زنان کمتراز یکساعت در شبانه روز و حدود 90درصد آنها، بیش از یکساعت از رسانههای اجتماعی استفاده میکنند. همچنین 90درصد زنان مورد مطالعه از تلگرام استفاده میکنند، که فقط حدود 5درصد آنها سابقة حضور کمتر از یکسال داشتهاند. از نظر سابقة حضور زنان مورد مطالعه در اینستاگرام نیز، یافتهها نشان داد، 5/84درصد زنان مورد مطالعه از اینستاگرام استفاده میکنند، و 5/15درصد زنان عضو اینستاگرام نبودهاند. نتایج پژوهش همچنین، بیانگر این است که میزان استفاده از شبکههای اجتماعی، در تبیین هویت اجتماعی زنان، حدود 3درصد نقش داشته و تحصیلات نیز، 2درصد دیگر به تبیین هویت اجتماعی اضافه کرده، در کل 5درصد از هویت اجتماعی آنها را نشان میدهد.
The present study was designed and conducted with the aim of analyzing the social identity of women in Tehran, based on the use of social media and contextual variables, especially the level of education. This research is applied one and its method is descriptive-causal which has been done with survey technique and questionnaire measurement tool. The statistical population includes all women living in Tehran in 2020, and the statistical sample is 300 people based on Morgan table.To measure the research variables, a researcher-made questionnaire related to the amount and type of use of social media and the standard questionnaire of social identity Saffarinia and Roshan (2011) were used. The findings of the test confirmed the main hypothesis of the research, that "the amount and type of use of social media and education play a role in the social identity of women in Tehran." The results showed that women in Tehran, with an average of 3.77 in terms of "social identity" are above average. Regarding the extent and type of women using social media, the findings indicate that 10.9% of women use social media for less than an hour a day and about 90% of them use social media for more than an hour. Also, 90% of the women surveyed, use the telegram, of which only about 5% have a history of less than one year. In terms of the presence of women surveyed on Instagram, the findings showed that 84.5% of women surveyed use Instagram, and 15.5% of women were not members of Instagram. The results also indicate that the use of social networks in explaining the role of social identity of women, about 3% and education, adds another 2% to the explanation of social identity, resulting to the total of 5% of their social identity
Machine summary:
تاریخ دریافت: 12/12/99 تاریخ پذیرش: 19/03/1400 نوع مقاله: پژوهشی تحلیل وضعیت هویت اجتماعی زنان شهر تهران بر اساس استفاده از رسانههای اجتماعی و متغیرهای زمینهای نوشتة اکرم بوربور * سمیه تاجیکاسماعیلی ** * کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شرق، تهران، ایران akramboorboor51@gmail.
com چکیده پژوهش حاضر، با هدف تحلیل وضعیت هویت اجتماعی زنان شهر تهران، بر اساس استفاده از رسانههای اجتماعی و متغیرهای زمینهای، بهویژه میزان تحصیلات، طراحی و اجرا شده است.
یافتههای حاصل از آزمون، فرضیة اصلی پژوهش را، مبنی بر " میزان و نوع استفاده از رسانههای اجتماعی و تحصیلات در هویت اجتماعی زنان شهر تهران نقش دارد" تأیید کرد.
نتایج پژوهش همچنین، بیانگر این است که میزان استفاده از شبکههاي اجتماعي، در تبیین هویت اجتماعی زنان، حدود 3درصد نقش داشته و تحصیلات نیز، 2درصد دیگر به تبیین هویت اجتماعی اضافه کرده، در کل 5درصد از هویت اجتماعی آنها را نشان میدهد.
به علت گسترش رسانههای نوین ارتباطی، بهویژه رسانههای اجتماعی و گرایش روزافزون کاربران به استفاده از Social identity Montalbano Myers Jans این شبکهها، مطالعة نقش و تأثیرهای این رسانهها در ابعاد مختلف زندگی کاربران، از اهمیت و ضرورت بالایی برخوردار است.
با توجه به اینکه یافتههای پژوهش نشان داد، تنها اینستاگرام، آن هم در موارد تعداد چک کردن اینستاگرام در طول هفته و سابقة حضور در اینستاگرام، در هویت اجتماعی زنان نقش دارد، توصیه میشود پژوهشهای عمیقتری صرفاً در مورد نقش شبکه اجتماعی اینستاگرام در ابعاد مختلف هویتی زنان شهر تهران انجام شود.