Abstract:
کارآفرینان نیروهای اصلی توسعه اقتصادی هستند که علاوه بر ایجاد شغل و ثروتآفرینی، موجب نوآوریهای فناورانه میشوند و بدون آنها، ایجاد تغییرات مهم در نظامهای اقتصادی دشوار است. مطالعات پیشین، بلوغ کسبوکار و عوامل مؤثر بر آن را از مهمترین حوزههای کارآفرینی بهشمار آوردهاند؛ بنابراین پژوهش حاضر به دنبال آن است که با شناسایی عوامل مؤثر بر تغییرات مدل کسبوکار یک استارتاپ پلتفرمی (دیجیتال) و تکمیلشدن آن متناسب با بلوغ سازمانی، استارتاپها را قادر به ارائه محصولات باارزش کنند. در پژوهش حاضر با بررسی 55 مدل کسبوکار موفقترین استارتاپهای دنیا و تشکیل پانل خبرگان، ارتباط معناداری میان عوامل مؤثر بر توسعه مدل کسبوکار با مراحل مدل بلوغ باترا حاصل شد. سپس مدل مفهومی بهدستآمده با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی براساس دادههای حاصل از فعالان کسبوکارهای استارتاپی کشور، بررسی شد. برایناساس مشخص شد که 33 عامل در مراحل مختلف توسعه کسبوکار، از مرحله تحلیل فرصتها تا مدیریت عرضه محصول به بازار میبایست مدنظر قرار گیرند تا مدل کسبوکار مناسبی در چهار بُعد شناسایی مشتری، تعیین ارزش قابلارائه به مشتری، زنجیره مؤثر بر تحقق ارزشها و سازوکار سود و کسب انتفاع طراحی شود و بدینطریق با غلبه بر موانع ورود به بازار، احتمال موفقیت پایدار کسبوکار افزایش یابد.
Entrepreneurs are the main forces of economic development, which in addition to creating jobs and wealth, they lead to technological innovations, and without them, making significant changes in economic systems is difficult. Previous researches identified that business maturity and its affecting factors are considered as one of the most important areas related to entrepreneurship. Thus, this research seeks to identify the factors affecting changes in the business model of a platform/digital startup and its development in accordance with organizational maturity, enabling startups to provide valuable products. In the present research, by studying 55 business models of the most successful startups in the world, using experts' panel, we achieved a significant relationship between effecting factors on development of business model and startup maturity steps described in Batra model. Using CFA method and data obtained from startup business activists, the achieved conceptual model was analyzed and determined that 33 factors in different stages of business development, from opportunity analysis to launch management, should be considered to design a suitable business model in four dimensions of customer identification, value proposition, value chain and profit mechanism to increase the probability of sustainable business success and overcome barriers to market entry.
Machine summary:
براين اساس مشخص شد که ٣٣ عامل در مراحل مختلف توســعه کسب وکار، از مرحله تحليل فرصت ها تا مديريت عرضه محصول به بازار ميبايست مدنظر قرار گيرند تا مدل کسب وکار مناسبي در چهار بعد شناسايي مشتري، تعيين ارزش قابل ارائه به مشتري، زنجيره مؤثر بر تحقق ارزشها و سازوکار سود و کسب انتفاع طراحي شود و بدين طريق با غلبه بر موانع ورود به بازار، احتمال موفقيت پايدار کسب وکار افزايش يابد.
پژوهش حاضر در تلاش اســت تا با بررسي مدلهاي کسب وکار به کارگرفته شده در استارتاپهاي موفق دنيا، به شناسايي و استخراج شاخص هاي مؤثر بر تغييرات مدل کسب وکار بپردازد و با مشارکت جمعي از خبرگان، اين عوامل را در طول مسير بلوغ يک استارتاپ پلتفرمي/ ديجيتال، به سطوح بلوغ مرتبط کند تا استارتآپها بتوانند محصولات يا خدماتي داراي ارزش ارائه نمايند؛ مدلهاي کسب وکار قوي را براي سرمايه گذاري کشف کنند؛ يک تيم اوليه منسجم و اختصاصي تشکيل دهند و بر موفقيت پايدار تمرکز نمايند.
بدين ترتيب اين چارچوب، مســير روشني را براي استارتاپها ترسيم ميکند تا از بروز چالش هايي نظير سردرگمي در راهاندازي استارتاپ به دليل تعدد فرضيات آزمايش نشده درخصوص محصول، مشتريان يا همکاران، نگرانيهاي مربوط به پيگيري ايدههايي با درآمد و ظرفيت رشد ضعيف و يا راهاندازي پروژهها بدون آمادهســازي کافي جلوگيــري به عمل آورد؛ بنابراين هدف اصلي پژوهش حاضر «شناسايي و استخراج عوامل اثرگذار بر توسعه مدل کسب وکار يک استارتاپ پلتفرمي/ديجيتال متناسب با بلوغ سازماني آن» است ؛ بدين ترتيب که پس از بررسي پيشينه پژوهش در حوزه مدلهاي بلوغ نوآوري و مدلهاي کســب وکار، شاخص هاي مؤثر بر توسعه ، تکامل و نوآوري در مدل کسب وکار 1 .