Abstract:
هدف پژوهش حاضر طراحی یک طرح درس آموزش به زبان انگلیسی با اهداف بانکی است که در آن از کارمندان بانک توسعهی صادرات ایران استفاده و برای نیل به اهداف پژوهش، نیازسنجی با استفاده از چهار ابزار تحقیق پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده و بررسی اسناد و براساس یک پژوهش با ماهیت ترکیبی انجام شد. براساس دادههای برآمده از نیازسنجی، اهداف یادگیری خاص شناسایی شدند. نتایج بهدستآمده حاکی از آن است که نیازسنجی نشان میدهد که هر چهار مهارت اصلی زبانی با اولویتهای مختلف در بانک توسعهی صادرات ایران اهمیت دارد. برایناساس، یک طرح درس آموزشی با تمرکز بر مهارت گفتاری و نوشتاری بهعنوان اولویت اول، مهارت خواندن با اولویت متوسط و مهارت شنیداری با اولویت پایین طراحی شد. براساس اهداف، پژوهشگران حاضر رویکردی فراگیر-محور و طرح درسی موضوع-محور را ملاک قرار دادند تا کارمندان بانک را بتوانند دانش و توان زبان انگلیسی مورد نیاز برای انجام امور بانکی را به دست آورند. کاربرد اصلی این پژوهش میتواند برای طراحان دورههای آموزشی باشد. بهعبارتدیگر، یک دورهی آموزشی بادقت توسعهیافته و برنامهریزیشده با اهداف بانکی چارچوبی نظری برای کاربرد خاص و موثر زبان انگلیسی فراهم میکند. طرح درس منسجم آموزش زبان انگلیسی با اهداف بانکی شامل 13 موضوع اصلی است: خدمات بانکی، حسابهای بانکی، چکها، سفارش پرداخت، اعتبارنامهها، نامه واگذاری، مجموعهها، ضمانتنامهها، وامها، روابط مکاتبه، ارزهای خارجی، قراردادها، تماسهای تلفنی. درضمن، فراگیران زبان انگلیسی با اهداف خاصِ ارتباطی در بانک میتوانند از لحاظ عملی از نتایج این تحقیق بهره گیرند.
The purpose of this study is to design an English language lesson plan with banking objectives in which employees of the Export Development Bank of Iran are used and to achieve the objectives of the research, needs assessment using four research tools questionnaire, interview, observation and review of documents and based on a The research was combined. Based on the data from the needs assessment, specific learning objectives were identified. The obtained results indicate that the needs assessment shows that all four main language skills with different priorities are important in the Export Development Bank of Iran. Accordingly, an educational lesson plan was designed focusing on speaking and writing skills as the first priority, reading skills with medium priority and listening skills with low priority. Based on the objectives, the present researchers used a comprehensive-ح centered and subject-oriented curriculum approach so that bank employees could acquire the knowledge and ability of English required for banking. The main application of this research can be for course designers. In other words, a carefully developed and planned training course for banking purposes provides a theoretical framework for the specific and effective use of English. The integrated English language course plan for banking purposes includes 13 main topics: banking services, bank accounts, checks, payment orders, credentials, transfer letters, collections, guarantees, loans, correspondence, foreign currencies, contracts, telephone calls. In addition, English language learners with specific communication goals in the bank can benefit from the results of this research in practice.
Machine summary:
نظر به پرسـش مطرح شـده ي زير، مقاله ي حاضـر بر آن شـد تا يک برنامه ي آموزشـي براي کارمندان بانک توسـعه ي صــادرات ايران براســاس نيازهاي شــغلي به زبان انگليســي به منظور انجام امور بانکي طراحي کند.
در نهاين سـوال اصـلي تحقيق اينگونه تدوين مي شـود : پيش نيازهاي طراحي طرح درس آموزشـي مناسـب به منظور برطرف کردن نيازهاي زباني کارمندان بانک توسعه ي صادرات ايران چيست ؟ ٢- مباني نظري تحقيق ٢-١- نيازسنجي در طرح درس رابينسـن (Robinson) (١٩٩١: ٣) تاکيد ميکند که نيازسـنجي بايد پيش از طراحي دوره ي آموزشـي صـورت بگيرد، زيرا هـدف نـيازســـنجي اين اســـت کـه «حـدالمقـدور ـبه دقيق ترين شـــکـل ممکن تعيين کـند چـه کـاري زـبان آموزان ـباـيد ـبا رســـاـنه ي زـبان انگليســـي انجـام دهنـد».
ـبه همين نحو، ـباتيـا (Bhatia)، آنتوني (Anthony) و نگوچي (Noguchi) (٢٠١١) درباره ي اهميت نيازسـنجي طراحي هر دوره ي آموزش زبان انگليســي با اهداف خاص ميگويند: «تصــميم گيري درباره ي نياز يادگيرندگان نکته ي آغازين براي يک برنـامـه يـا دوره ي آموزش زبـان انگليســـي بـا اهـداف خـاص اســـت » (ص ٣).
• پس از اجراي ابزارهاي مذکور، پژوهشـگران از چارچوب نظري هوچينسـن و واترز (١٩٨٧) براي موقعيت هدف اسـتفاده کردند تا نيازهاي زباني کارمندان و ارزشـيابي دوره هاي کنوني آموزش زبان خارجي با اهداف بانکي را تجزيه و حلـيل کنـند.