Abstract:
پروژۀ پیامرسان ویچت در هلدینگ تِنسِنت از سال 2010 آغاز شده است. البته ویچت تنها پروژۀ هدلینگ تِنسِنت نیست؛ بلکه این مجموعه، تعداد زیادی برند و پروژه کلان دارد. آخرین آمارها نشان میدهد که ویچت با بیش از یک میلیارد کاربر در جایگاه پنجم رسانههای اجتماعی و سوم پیامرسانهاست و تنها واتساپ و مسنجر (هر دو متعلق به فیسبوک)، پیامرسانهایی هستند که کاربران بیشتری نسبت به ویچت دارند. یکی از مهمترین ویژگیهای ویچت در میان مخاطبان، امکانهای مالی و پرداخت دیجیتال است و ۷۶ درصد مجموع کاربران چینی از این خدمات بهره میبرند. چینیها در پرداخت دیجیتالی و مبتنی بر تلفن همراه، سرآمد جهان هستند و ۳۵ درصد مبادلات مالیِ تلفن همراه را در اختیار دارند. درآمد عمده تِنسِنت از دو پیامرسان اجتماعی ویچت و کیو.کیو، شبکههای اجتماعی «کیوزون» و مجموعه بازیهای آنلاین و رایانهای آن است. هماکنون تِنسِنت بزرگترین ارائهدهندۀ بازیهای رایانهای و بازیهای تلفن همراه در دنیا است و در این عرصه، درآمدش از مایکروسافت و سونی هم بیشتر است. حال سؤال اساسی این است که چه سیاستهایی در تِنسِنت، ویچت را با چنین توفیقاتی روبرو ساخته است. شناسایی الگوهای موفق پیامرسانهای اجتماعی برای اقتصاد دیجیتال کنونی در ایران و سیاستگذاریهای نهادهای مرتبط اهمیت فراوانی داشته و ضرورت دارد. مطالعۀ حاضر برای ارزیابی سیاست از روش گزارش راهبردی استفاده میکند. نتایج این پژوهش نیز نشان میدهد که «عدم اتکای درآمد تِنسِنت به تبلیغات»؛ «سرمایهگذاری در حوزههای مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات»؛ «فرهنگ مبتنی بر تحقیق و توسعه»؛ «اهتمام به ارز دیجیتال»؛ «ادغام سرگرمی در رسانههای اجتماعی» و «ارائه بازیهای رایانهای فراگیر» از مهمترین راهبردهای کلان تِنسِنت است.
The production project of WeChat messenger platform in Tencent Holdings (The most valuable public company in Asia) has started since 2010. WeChat isn't just Tencent's huge headling project; rather, this company has a large number of brands and large projects. WeChat is just one of them. The latest statistics show that WeChat ranks fifth on social media and third on messaging with more than one billion users, followed by WhatsApp and Facebook (owned by Facebook). One of the most important features of WeChat among the audience is its financial and digital payment capabilities. 76% of all Chinese users use these services. The Chinese are superior to the rest of the world in digital and mobile-based payments. And account for 35% of financial transactions based on mobile platforms. Tencent's major revenue comes from WeChat and QQ, Kyuzon social networks, and online and computer games. Tencent is now the largest provider of computer games and mobile games in the world, and in this area, it earns more than Microsoft and Sony. The fundamental question is what policies existed in the Tencent series that WeChat has made such progress. The present study uses the strategic report method to evaluate the policy. This study shows that "Independence of advertising revenue,"; "Investing in various fields of information and communication technology,"; "Having a culture based on research and development,"; "Attention to digital currency,"; "Integrating entertainment on social media," and "Providing universal computer games," are among Tencent's most important macro-strategies.
Machine summary:
در واقـع سـؤال اصلـي مطالعـه حاضـر ايـن اسـت کـه چگونـه هلدينـگ تنسـنت راهبردهـاي مالـي و اقتصـادي را بـا ارتباطـات و سـرگرمي پيونـد مي دهـد؟ بـراي پاسـخ بـه ايـن پرسـش ايـن سـؤالات فرعـي نيـز مطـرح مي شـود کـه ازلحـاظ آمــاري ، وضعيــت و جايــگاه پيام رســان هاي اجتماعــي ويچــت و کيو.
کيــو چگونــه اســت ؟ و نقـش راهبردهـاي اقتصـادي و اجتماعـي تنسـنت در فراگيـري و پيشـرفت چيـن در حـوزٔە رســانه هاي اجتماعــي به طــور عــام و پيام رســان هاي اجتماعــي به طــور خــاص چيســت ؟ پيشينه پژوهش در ميـان پژوهش هايـي کـه بـه مطالعـه پيام رسـان «ويچـت » پرداخته انـد مي تـوان بـه پژوهـش پنـگ ١ (٢٠١٧) اشـاره کـردکـه در مقالـه خـود بـا عنـوان «شـبکه هاي مؤثـر: چگونـه وي چـت مديريــت کســب وکار ديجيتــال تنســنت را تقويــت ميکنــد» بــه بررســي حاکميــت تجــارت ديجيتالـي تنسـنت مي پـردازد.
پلانتيــن و دي ســتا٣ (٢٠١٩) در پژوهــش «ويچــت به عنــوان زيرســاخت : شــکل دهي تکنومليگرايانـه پلتفرم هـاي ديجيتـال چينـي » بيـان ميکننـد کـه در تحقيقـات فعلـي در مـورد رسـانه و ارتباطـات ، شـرکت هاي اينترنتـي غربـي (بـراي مثـال ، گـوگل و فيس بـوک ) معمـولا بــه عنــوان پلتفرم هايــي توصيــف مي شــوند کــه زيرســاخت هاي خــود را بــراي گســترش و حفــظ قــدرت بــازار دارنــد؛ امــا در ايــن ميــان ، ويچــت نيــز نمونــه اي از يــک ســرويس پيام رسـان اجتماعـي غيرغربـي اسـت کـه موفقيـت خـود را ابتـدا مديون پلتفرم سـازي و سـپس زيرساخت ســازي اســت .
تنسـنت عـلاوه بـر ايـن دو محصول ، يکـي از مهم تريـن شـبکه هاي اجتماعـي چيـن يعنـي ؛ «کيـوزون » را نيـز در اختيـار دارد کـه آن را در سـال ٢٠٠۵ ايجـاد کـرده اسـت .