Abstract:
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدلی تعاملی برای اشاعه گزینشی اطلاعات در کتابخانههای دانشگاهی انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، و از نظر روش، پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان ارشد، دکتری و اعضای هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران بوده است. بر اساس آمار موجود در سایت این دانشگاه، تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه 730 نفر، دانشجویان دکتری 3000 و ارشد 4000 نفر بوده است. با استفاده از فرمول کوکران تعداد نمونه اعضای هیئت علمی 253 نفر، دکتری 340 نفر، ارشد 350 نفر انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بوده است که روایی آن از دید صاحبنظران علم اطلاعات و دانش شناسی مورد تایید قرار گرفته است. برای تحلیل دادهها از نرم افزار 16Spss و آزمون T تک نمونهای استفاده شد. در این پژوهش ابتدا به شناسایی و دستهبندی خدمات مبتنی بر اشاعه گزینشی اطلاعات پرداخته شد، سپس تعداد 43 خدمت شناسایی شده در 7 ویژگی شامل: ویژگی گنجینه دانش(7)، بازخورد(7)، ارتباط دوسویه(5)، آموزش(4)، جستجو(7)، سفارشات(7) و مدیریت دانش(6) دسته بندی شد. نمره میانگین به دست آمده برای اغلب ویژگیهای مدل نظام اشاعه گزینشی اطلاعات بالای نمره معیار4 بود.با استفاده از این مدل، نظام اشاعه گزینشی اطلاعات به صورت هوشمند نیاز اطلاعاتی کاربران عضو را تشخیص میدهد. امکان پشتیبانی از حجم وسیع اطلاعات، ارتباطات دو سویه، سفارشات، مدیریت دانش و روز آمدی آن به صورت لحظهای از جمله ویژگیهای مورد نظر در این مدل میباشد.
The purpose of this study was to Design model Interaction Operational selective dissemination of information(SDI) in academic libraries. This research is purpose-oriented, applied, and methodically-oriented. The statistical population of this study included all MSc students, Ph.D. students and faculty members of Tarbiat Modares University in Tehran. According to the statistics available on the site of the university, the faculty members of the university were 730 faculty members, 3000 students Ph.D., and 4000 students MSc. Using the Cochran formula, the number of faculty members was 253, 340 were Ph.D., and the MSc students 350 were selected. The data gathering tool was a questionnaire whose validity was confirmed by the experts of information science and science. For data analysis, 16Spss software and single sample T-test were used.In this study, the identification and categorization of information-based dissemination services were first determined, then the number of 43 services identified in 7 characteristics included:knowledge repository(7), feedback (7), Two-way communication(5), education (4), Search (7), Orders (7), and Knowledge Management (6). The average score obtained for most of the characteristics of the selective dissemination system model was above the score of 4.Using this model, the selective dissemination system intelligently recognizes the information needs of member users. It is possible to support a wide range of information, two-way communication, orders, knowledge management, and instant messaging as one of the features of this model.
Machine summary:
متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی در پژوهش هایی، خدمت اشاعه گزینشی اطلاعات (SDI) را از جنبه های متفاوتی مورد سنجش و ارزیابی قرار داده اند و به نظر می رسد روش هایی که برای دسترسی به اطلاعات در نظر گرفته اند، روش هایی بسیار ساده و قدیمی هستند مانند نعمت اللهی (١٣٨٥) و نصرتی اردکانی (١٣٨٦) که ارسال اطلاعات به وسیله پست و یا پست الکترونیکی را مد نظر داشتند.
در اکثر پژوهش های دیگر مانند فدایی و فهیم نیا (١٣٨٧) و مرواریدی و پارسایی (١٣٩٤) بیشتر به طرح ایجاد نظام اشاعه گزینشی اطلاعات و بررسی دیدگاه های اعضای هیئت علمی دانشگاه نسبت به این خدمت را مورد پژوهش قرار داده و درواقع کمتر به جنبه توانمندسازی خود این خدمت توجه شده است .
Fatemeh Fahimnia ؛Gholam Reza Fadaei selective information dissemination system for the faculty members of University of the Faculty of Psychology and Educational Sciences scientific research quarterly of Iran Information Science and Tehran Technology Research Institute.
Parastou Maryam and Parsaei Morvaridi members of the academic faculty of the Islamic Azad University, Gachsaran branch, in connection with receiving SDI information dissemination services in order to provide new solutions in advance, Tehran the third international accounting and management conference Mehr Ishraq Conference Institute.