Abstract:
پژوهش حاضر تلاشیاست در جهت تبیین سیره تبلیغی پیامبر(ص) برای نشر وگسترش معارف اسلامی. این پژوهش که از نوع توصیفی - تحلیلی است، با بررسی اسناد تاریخی ، تبیین و تحلیل شیوههایی که پیامبر(ص) در دوران زندگی خود از آنها در جهت تبلیغ دین اسلام استفاده کرد را به عنوان مسأله اصلی خود قرار داده است. امکان سنجی کاربست شیوههای تبلیغی پیامبر(ص) در دوران نبوت خود (قبل و بعد از هجرت) برای تبلیغ در دنیای معاصر مبتنی بر نظریههای رسانهای جدید، از مسائلی است که در این پژوهش بدان پرداخته شده است. شیوهها ی تبلیغی پیامبر(ص) با نظریات ارتباطی مطرح معاصر به ویژه دیدگاههای دیوید برلو مورد تحلیل قرار گرفته است. این مطالعه نشان میدهد که تکنیکهای تبلیغی به کاربسته شده توسط پیامبر(ص) از برخی جهات با نظریات معاصر رسانهای وتبلیغی همخوانی دارد. هر چند هیچ یک از نظریات مطرح ارتباطی قدرت تببیین همه ابعاد آن را ندارند. شیوههای تبلیغ نبوی در روزگار ما نیز به خوبی قابلیت به کارگیری توسط مبلغین اسلامی را دارا هستند.
The present study is an attempt to explain the propaganda style of the Prophet Muhammad (PBUH) for publishing and spreading Islamic teachings. This research, which is descriptive-analytical, by examining historical documents, explained and analyzed the methods that the Prophet (PBUH) used in his life to propagate Islam as its main goal. Feasibility of applying the preaching methods of the Prophet during his prophethood (before and after the Hijra) in the contemporary world based on new media theories is discussed in this research.The propaganda methods of the Prophet Muhammad (PBUH) have been analyzed with contemporary communication theories, especially the views of "David Berlow". This study shows that the propaganda techniques used by the Prophet are in some respects consistent with contemporary theories of media and propaganda but none of theories have the power to explain all aspects of the Prophet's preaching techniques and styles.The issue conclued that prophet Muhammad’s propaganda methods can also be used by Islamic missionaries who prefre to choose new methods in their missions.