Abstract:
با توسعه روزافزون فنآوری اطلاعات ، همه علوم متاثر از این حوزه بوده و وارد عصر جدیدی شده اند. حوزه
آموزش نیز از این امر مستثنا نبوده و از فنآوری تاثیر پذیرفته است . شاخص ترین تاثیر توسعه فنآوری بر
حوزه آموزش ، پیدایش مفهومی به نام یادگیری الکترونیک (از راه دور) است . از طرفی با توجه به اینکه
آموزش بخشی اساسی از فرایند مدیریت منابع انسانی محسوب میشود، میتوان گفت که یادگیری
الکترونیک در سازمانها نیز قابل اجراست . یادگیری الکترونیک به دلیل مزایایی که دارد از جنبه های زیادی
میتواند کیفیت دوره های آموزشی را افزایش دهد. در این تحقیق شرکت ملی گاز ایران به عنوان سازمان
مورد مطالعه انتخاب شده است . هدف این تحقیق ارائه چارچوبی مفهومی برای عوامل موثر بر پذیرش
سیستم های یادگیری الکترونیکی در شرکت ملی گاز ایران است . برای این تحقیق نظریه های عمل مستدل و
مدل پذیرش فناوری به عنوان پایه های علمی تحقیق انتخاب شده اند. بر اساس مدل پیشنهادی، عوامل هنجار
ذهنی، سهولت استفاده و سودمندی سیستم های یادگیری الکترونیکی به صورت مستقیم بر روی میزان
استفاده از این سیستم در سازمان اثرگذارند و عواملی همچون وجهه ، حمایت سازمانی، حمایت مدیریت ،
تجربه شخصی کار با رایانه ، خود-توانی رایانه ای، ابهامات شغلی و وابستگی بین شغلی به صورت غیر
مستقیم بر میزان استفاده از سیستمهای یادگیری الکترونیکی تاثیر گذار هستند.
بر اساس تحلیل با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی ، پنج
عاملی که بیشترین تاثیر را در استفاده از سیستمهای یادگیری الکترونیکی در شرکت ملی گاز ایران دارند،
عباتند از: سهولت استفاده ، هنجار ذهنی، سودمندی، خود-توانی رایانه ای و حمایت سازمانی .
Machine summary:
بر اساس مدل پيشنهادي، عوامل هنجار ذهني، سهولت استفاده و سودمندي سيستم هاي يادگيري الکترونيکي به صورت مستقيم بر روي ميزان استفاده از اين سيستم در سازمان اثرگذارند و عواملي همچون وجهه ، حمايت سازماني، حمايت مديريت ، تجربه شخصي کار با رايانه ، خود-تواني رايانه اي، ابهامات شغلي و وابستگي بين شغلي به صورت غير مستقيم بر ميزان استفاده از سيستمهاي يادگيري الکترونيکي تاثير گذار هستند.
لذا در اين تحقيق با استفاده از ادبيات پژوهشي پيشين و بررسي مدل هاي مختلف سعي شده است که مدلي جامع براي بررسي عوامل موثر در سيستم يادگيري الکترونيکي انتخاب شود و بر اساس آن عوامل مهم در پياده سازي اين سيستم ها در شرکت ملي گاز ايران به عنوان يک مجموعه بسيار بزرگ و پراکنده مشخص شود.
نتيجه تحليل اين رابطه از نتايج غير قابل پيش بيني بوده است ، زيرا طبق نتايج به دست آمده هنجار ذهني رابطه معناداري با سودمندي سيستم هاي يادگيري الکترونيکي نداشته و در نتيجه تاثير خاصي نيز بر روي آن ندارد.
R. (1989), User acceptance of computer technology: a comparison of two theoretical model, Management Science 35 (8) (1989) 982–1003.
Adding Innovation Diffusion Theory to the Technology Acceptance Model: Supporting Employees' Intentions to use E-Learning Systems.
__ Punnoose, Alfie Chacko (2012), Determinants of Intention to Use eLearning Based on the Technology Acceptance Model, Journal of Information Technology Education: Research, v.
S. (2007), Understanding pre-service teachers’ computer attitudes: applying and extending the technology acceptance model, Journal of Computer Assisted Learning 24 (2) (2007) 128–143.