Abstract:
این پژوهش، با هدف نقش ارتباطات ورزشی در توسعة صنعت گردشگری ورزشی، با نقش میانجی رسانههای اجتماعی، در ایران انجام شده است. نمونههای این پژوهش شامل خبرگان و صاحبنظران در بخشهای گردشگری، ارتباطات ورزشی و رسانهها بودند که در مجموع 315 نفر، با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. بازة زمانی پژوهش 1388 تا 1399 است. در راستای انجام پژوهش، به منظور سنجش متغیرهای ارتباطات ورزشی، توسعة صنعت گردشگری ورزشی و رسانههای اجتماعی از پرسشنامة استاندارد استفاده شد و نیز جهت سنجش متغیرهای تولید ناخالص ملی؛ توسعة مالی، ثبات سیاسی، کنترل فساد، اثربخشی دولت، کیفیت نظارتی، حاکمیت قانون، صدا و پاسخگویی، هزینة گردشگری، از بانک دادههای جهانی استخراج شد. نتایج تجزیه و تحلیل فرضیة نخست، نشان داد که ارتباطات ورزشی، بر توسعة گردشگری ورزشی، با نقش میانجی رسانههای اجتماعی تأثیر دارد. همچنین نتایج فرضیة دوم، بیانگر این بود که ارتباطات ورزشی، بر توسعة مالی، با نقش میانجی رسانههای اجتماعی تأثیر دارد. در خصوص متغیرهای کنترلی نیز، در فرضیة نخست متغیر هزینة گردشگری بر توسعة گردشگری ورزشی، با نقش میانجی رسانههای اجتماعی تأثیر مستقیمی داشت. در فرضیة دوم، متغیرهای کنترلی ثبات سیاسی، کنترل فساد، اثربخشی دولت، کیفیت نظارتی، حاکمیت قانون، صدا و پاسخگویی تأثیر مستقیمی بر توسعة مالی با نقش میانجی رسانههای اجتماعی داشتند.
This Research has been conducted with the aim of the role of sports communication in the development of sports tourism industry with the mediating role of social media in Iran. The samples of this study included experts in the fields of tourism, sports communication and media, which a total of 315 people were selected by simple random method. The research period is 2020-2009. In order to conduct the research, a standard questionnaire was used to measure the variables of sports communication, development of sports tourism industry and social media. To measure the variables of Gross National Product (GDP), financial development, political stability, corruption control, government effectiveness, regulatory quality, rule of law, voice and accountability, tourism costs, were extracted from the World Data Bank. The results of the analysis of the first hypothesis showed that sports communication has an effect on the development of sports tourism with the mediating role of social media. Also, the results of the second hypothesis also indicated that sports communication has an impact on financial development with the mediating role of social media. Regarding the control variables, in the first hypothesis, the tourism cost variable had a direct effect on the development of sports tourism with the mediating role of social media. In the second hypothesis, the control variables of government effectiveness, regulatory quality, and voice and accountability had a direct impact on financial development with the mediating role of social media.
Machine summary:
در راستای انجام پژوهش، به منظور سنجش متغیرهای ارتباطات ورزشی، توسعة صنعت گردشگری ورزشی و رسانههای اجتماعی از پرسشنامة استاندارد استفاده شد و نیز جهت سنجش متغیرهای تولید ناخالص ملی؛ توسعة مالی، ثبات سیاسی، کنترل فساد، اثربخشی دولت، کیفیت نظارتی، حاکمیت قانون، صدا و پاسخگویی، هزینة گردشگری، از بانک دادههای جهانی استخراج شد.
اما موضوع بسیار قابل تأمل اینکه رسانه اجتماعی میتواند یک نقش واسطه را داشته باشد و به عنوان یک میانجی از طریق ارتباطات ورزشی، باعث پیشرفت صنعت گردشگری ورزشی و بهبود توسعة مالی شود، در این رابطه میتوان به کشورهای حاشیة خلیج فارس و بیشتر کشورهای شرق آسیا اشاره کرد که در سالهای اخیر، از تمام ظرفیتهای خود برای جذب گردشگران ورزشی استفاده کردهاند.
در بررسی معناداری ضرایب، با توجه به جدول 5، مشخص میشود که سطح معناداری برای متغیر ارتباطات ورزشی، برابر با 00/0 و کمتر از 05/0 است، لذا میتوان گفت، ارتباط معناداری بین ارتباطات ورزشی و توسعة گردشگری ورزشی، با نقش میانجی رسانههای اجتماعی وجود دارد؛ بنابراین فرضیة نخست تأیید میشود.
مثبت بودن ضریب ارتباطات ورزشی (06/1) حاکی از آن است که ارتباط مستقیم با متغیر وابسته، یعنی توسعة گردشگری ورزشی، با نقش میانجی رسانههای اجتماعی وجود دارد.
مثبت بودن ضریب ارتباطات ورزشی 01/1 حاکی از آن است که ارتباط مستقیم با متغیر وابسته، یعنی توسعة مالی، با نقش میانجی رسانههای اجتماعی وجود دارد.
در همین راستا، این پژوهش به ارزیابی ارتباطات ورزشی در توسعة صنعت گردشگری ورزشی با نقش میانجی رسانههای اجتماعی در ایران پرداخته است.