Abstract:
نوآوری شاخصی با اهمیت برای سازمان هاست چون موجب ایجاد ارزش و مزیت رقابتی پایدار در فضای پیچیده و متغیر امروزی می شود. سازمان های نوآورتر نسبت به دیگر سازمان ها، در واکنش به فضاهای دارای دگرگونی و برای خلق گسترش توانمندی های تازه و نیل به عملکرد بهتر پیروزتر هستند. لذا هدف این تحقیق بررسی تاثیر اشتراک دانش سازمانی بر عملکرد نوآوری شرکت های کوچک و متوسط عراق با نقش میانجی قابلیت نوآوری و تعدیلگر قدرت رابطه و مقیاس شبکه سازی بودهاست. جامعه آماری تحقیق حاضر، کلیه مدیران و معاونان شرکت های کوچک و متوسط در کشور عراق می باشد که تعداد آن ها نامشخص بوده است؛ بر اساس روش سرانگشتی کلاین (5 تا 10 برابر تعداد گویه ها)، تعداد اعضای 170 نفر به روش غیرتصادفی در دسترس انتخاب شده است. ابزار پژوهش پرسشنامه دونگلینگ و همکاران (2022) بوده که برای آزمودن روایی از روایی محتوا و تایید خبرگان و جهت روایی سازه از روایی همگرا و واگرا بهره گرفته شده است. پایایی پرسشنامه با آلفای کرونباخ و پایایی مرکب (بیش از 7/0) انجام شده است. تجزیه و تحلیل داده ها به روش معادلات ساختاری با نرم افزار پی ال اس انجام شده است. نتایج نشان داد تاثیر اشتراک دانش سازمانی بر عملکرد نوآوری با میانجی گری قابلیت نوآوری معنادار بوده است (559/2= t). به علاوه نقش تعدیلگر مقیاس شبکه سازی (671/2= t) و قدرت ارتباط (651/3= t) در تاثیر اشتراک دانش سازمانی بر قابلیت نوآوری معنادار گزارش شده است. بنابراین، این پژوهش به شرکت های عراقی کمک می کند برای برای به دست آوردن دانش و اطلاعات متنوع، گسترش ذخیره فکری نوآوری و بهبود عملکرد نوآوری شرکت، ارتباطات خارجی بیشتری را حفظ کنند. علاوه بر این، شرکت های عراقی با به اشتراک گذاری دانش بین سازمانی از منظر توسعه استراتژیک، بر اشتراک گذاری، درونی سازی، انتشار و انباشت دانش خارجی نیز تمرکز می کنند تا ذخیره فکری لازم برای بهبود عملکرد نوآوری سازمانی فراهم شود. دوم، قابلیت نوآوری به شرکتهای عراقی کمک میکند تا به طور موثر با یک محیط ناپایدار خارجی (از جمله خواستههای پویا مشتریان) مقابله کنند. علاوه بر این، قابلیت نوآوری به شرکت ها کمک می کند تا منابع خارجی را به دست آورند و یکپارچه کنند و عملکرد نوآوری شرکت را بهبود بخشند. بنابراین، مدیران سازمانی باید برای شکل دادن به قابلیت نوآوری سازمانی ارزش زیادی قائل شوند. سازمان ها ممکن است در ترویج مبادلات بین واحدی و ایجاد شبکه های اجتماعی معنادار برای محصولات نوآورانه تر و عملکرد بهتر سرمایه گذاری کنند.
Innovation is an important indicator for organizations because it creates value and sustainable competitive advantage in the current complex and changing environment. More innovative organizations are more successful than other organizations in responding to changing environments and creating and expanding new capabilities and achieving better performance. Therefore, the purpose of this research was to investigate the effect of organizational knowledge sharing on the innovation performance of Iraqi small and medium enterprises with the mediating role of innovation capability and moderating Connection strength and networking scale. The statistical population of this research is all managers and vice presidents of small and medium companies in Iraq, whose number is unknown; According to Klein's thumb method (5 to 10 times the number of items), the number of members of 170 people was selected non-randomly. The research tool was Dongling et al.'s (2022) questionnaire, which was used to test the validity of content validity and experts' approval, and for construct validity, construct validity, convergent and divergent validity were used. The reliability of the questionnaire was done with Cronbach's alpha and composite reliability (more than 0.7). Data analysis was done by structural equation method with PLS software. The results showed that the effect of organizational knowledge sharing on innovation performance with the mediation of innovation capability was significant (t=2.559). In addition, the moderating role of networking scale (t=2.671) and Connection strength (t=3.651) in the effect of organizational knowledge sharing on innovation ability has been reported.