Abstract:
زمینه و هدف: آموزش و پرورش سازمانی بزرگ است که با نیروهای انسانی متعدی سروکار دارد که برای پویایی خود نیازمند به ارزیابی کارکنان خود است. بنابراین، پژوهش حاضر باهدف نیازسنجی، طراحی، اجرا و ارزیابی در نظام آموزش کارکنان آموزشوپرورش خوزستان انجام شده است. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری در پژوهش حاضر شامل کلیه کارکنان آموزشوپرورش خوزستان در سال 1401 به تعداد 16671 بودند. حجم نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای و فرمول کوکران، 384 نفر تعیین گردید. بهمنظور سنجش متغیرهای مورداستفاده در پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. روایی محتوایی پرسشنامه مورد تایید متخصصان قرارگرفته است. پایایی پرسشنامه با توجه محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل از روشهای آماری توصیفی و آمار استنباطی (مدل معادلات ساختاری) استفاده شد. در بخش کمی پژوهش، تحلیل عاملی تاییدی و مدل ساختاری از طریق نرمافزارSmart PLS 3 انجام گرفت. یافتهها: میانگین نمره اجرا و ارزشیابی، بیشتر از سطح متوسط و نیازسنجی و طراحی به ترتیب برابر 76/2 و 85/2 کمتر از سطح متوسط میباشد که به لحاظ آماری معنادار میباشد. نتایج نیز نشان داد که میانگین نمرهی آسیبهای نظام کنونی آموزش کارکنان آموزشوپرورش خوزستان (اهداف، نیازهای آموزشی، فرایند یاددهی- یادگیری، صلاحیت اساتید، انگیزه و علاقه، برنامهریزی، امکانات و تجهیزات، ارزیابی) بیشتر از سطح متوسط میباشد که به لحاظ آماری معنادار میباشد. نتیجهگیری: نتایج نیز نشان داد که میانگین نمرهی راهکارهای آسیبها و عارضههای نظام کنونی آموزش کارکنان آموزشوپرورش خوزستان (توجه به نیازسنجی، برنامهریزی و طرحریزی، مدرسین صلاحیتدار و توانمند، امکانات و تجهیزات، انگیزه به معلمان، بازخورد دوره) بیشتر از سطح متوسط بود که به لحاظ آماری معنادار است..
Background and Aim: Education is a large organization that deals with transient human forces, which needs to evaluate its employees for its dynamics. Therefore, the present research has been conducted with the aim of the pathology of needs assessment, design, implementation and evaluation in the education system of young education workers of Khuzestan using a descriptive survey research method. Methods: The current research was conducted with the aim of pathology needs assessment, design, implementation and evaluation in Khuzestan education staff training system using a descriptive survey research method. The statistical population in the present study included all education workers in Khuzestan in 2022, numbering 16,671. The sample size was determined using the cluster random sampling method and Cochran's formula, 384 people, of which 354 people returned and were usable. In order to measure the variables used in the research, a researcher-made questionnaire was used. The content validity of the questionnaire has been confirmed by experts. The reliability of the questionnaire was confirmed by calculating Cronbach's alpha coefficient. Descriptive statistics and inferential statistics (structural equation model) were used for analysis. In the quantitative part of the research, confirmatory factor analysis and structural model were performed using Smart PLS 3 software. Results: The average score of implementation and evaluation is higher than the average level, and needs assessment and design are 2.76 and 2.85, respectively, lower than the average level, which is statistically significant. The results also showed that the average score of injuries and complications of the current education system of Khuzestan education staff (goals, educational needs, teaching-learning process, teachers' qualifications, motivation and interest, planning, facilities and equipment, evaluation) is more It is of medium level which is statistically significant. Conclusion: The results also showed that the average score of the solutions to the injuries and complications of the current education system of Khuzestan education staff (attention to needs assessment, planning and planning, qualified and capable teachers, facilities and equipment, motivation to teachers, course feedback) is more than the average level, which is statistically significant.