Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی استراتژیهای تحولی برای تربیت معلم در ایران بود. روش اجرای این پژوهش آمیخته اکتشافی بود که به صورت کیفی و کمی به بررسی استراتژیهای تربیت معلم کارآفرینی در ایران پرداخت. نمونه آماری بخش کیفی 20 نفر از مدیران، استادان و صاحبنظران تربیت معلم و علوم تربیتی و کارآفرینی بود که به روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و دادههای مربوط به مصاحبه نیمهساختاریافته از آنان جمعآوری شد؛ سپس در بخش کمی از 149 نفر از مدیران و استادان تربیت معلم و کارآفرینی در دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت آموزشوپرورش بودند که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی برای جمعآوری اطلاعات مربوط به پرسشنامههای تحقیق انتخاب شدند. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات در بخش کیفی از روش کدگذاری و نرمافزار MAXQDA، و در بخش کمی به صورت معادلات ساختاری از نرمافزار SmartPLS استفاده شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محققساخته برگرفته از کدهای حاصل از مصاحبه بود. ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی همه متغیرهای پژوهش بالای 0/7 بود که نشاندهنده پایایی پرسشنامه بود. یافته های پژوهش نشان داد مؤلفههای استراتژیهای تربیت معلم کارآفرینی در ایران شامل؛ ارزشیابی (سنجش ورودی، ارزشیابی تکوینی، ارزشیابی پایانی)، روش آموزشی (روش سنتی، روش تطبیقی، روش کارگاهی، یادگیری اجتماعی) و سناریوهای آموزشی (دورههای بلندمدت، دوره کوتاهمدت) میباشند. مقدار ضریب آلفای کرونباخ 0/7، پایایی ترکیبی 0/7 و AVE، 0/5 بود لذا پایایی و روایی همگرا مورد تأیید قرار گرفت. روایی واگرای بر اساس روش فورنل و لارکر و معیار HTMT نیز تأیید شد. مقادیر T بیشتر از 96/1 بود، بنابراین فرضیههای پژوهش در سطح اطمینان 0/95 تأیید شد. معیارهای R2، Q2 و F2 برای متغیرهای وابسته قوی به دست آمد. مقدار 0/711 برای GOF نیز نشان از برازش مناسب مدل داشت. بنابراین معلمان کارآفرینی میتوانند حلقهی مفقودهی نظام تربیت معلم کارآفرینی باشند تا مدیریت و راهبری، قوانین و مقررات، برنامههای درسی و شیوههای ارائه آن، منابع انسانی دستگاه تعلیم و تربیت، تعامل با صنعت و خدمات و... را بهم درآمیزند. لذا برنامههای آموزش و توانمندسازی حرفهای حوزههای مربوطه و تبیین وظایف، نظارت و ارزشیابی بر انجام درست آن و همچنین بهبود مستمر این فرایند باید بطور جدی و عملی در دستور کار قرار گیرد.
The aim of the current research was to investigate transformational strategies for teacher training in Iran. The method of carrying out this research was a mixed exploratory one that qualitatively and quantitatively examined the strategies of entrepreneurship teacher training in Iran. The statistical sample of the qualitative part was 20 managers, professors, and experts in teacher training, educational sciences, and entrepreneurship, who were selected by targeted Judgemental sampling and data related to semi-structured interviews were collected from them; Then, a small part of 149 managers and professors of teacher training and entrepreneurship in Farhangian and Shahid Rajaei universities, Ministry of Cooperation, Labor and Social Welfare and Ministry of Education were selected by random cluster sampling method to collect information related to research questionnaires. To analyze information in the qualitative part, the coding method and MAXQDA software were used, and in the quantitative part, SmartPLS software was used in the form of structural equations. The research tool included a researcher-made questionnaire derived from the codes obtained from the interview. Cronbach's alpha coefficient and the combined reliability of all research variables were above 0.7, which indicated the reliability of the questionnaire. The research findings showed that the components of entrepreneurial teacher training strategies in Iran include; Evaluation (input assessment, formative evaluation, final evaluation), educational method (traditional method, adaptive method, workshop method, social learning) and educational scenarios (long-term courses, short-term course). Cronbach's alpha coefficient was 0.7, composite reliability was 0.7, and AVE was 0.5, so reliability and convergent validity were confirmed. Divergent validity was also confirmed based on the method of Fornell and Larcker and the HTMT criterion. The T values were greater than 1.96, so the research hypotheses were confirmed at the confidence level of 0.95. R2, Q2 and F2 measures were obtained for strong dependent variables. The value of 0.711 for GOF also indicated the appropriate fit of the model. Therefore, entrepreneurship teachers can be the missing link in the entrepreneurship teacher training system to mix management and leadership, rules and regulations, curricula and their delivery methods, human resources of the educational system, interaction with industry and services, etc. Therefore, programs for training and professional empowerment of relevant fields and clarifying duties, monitoring and evaluating its correct performance, as well as continuous improvement of this process should be seriously and practically put on the agenda.