Abstract:
تیاتر خیابانی در ذات خود با هنرهای موزهای و به اصطلاح «نخبهگرا» فاصلهی معناداری دارد. هنرمندان تیاتر خیابانی باید تیاتر را نه صرفا بهعنوان یک هنر، بلکه همچون ابزاری برای گشودن راههای صلح و پادقدرتی برای جنگ با تبعیض و نابرابری به کار گیرند. تیاتر خیابانی باید صدای افراد و گروههایی را به گوش برساند که به مجراهای رسانههای اصلی دسترسی ندارند اما میخواهند دیدگاه و عقاید خود را دربارهی موضوع معینی بیان کنند. این تیاتر میتواند با انتقال افکار و عقاید بدیل و خلاف جریان حاکمه کارکرد سیاسی اجتماعی موثری در جامعه ایفا کند و برای ایجاد تغییر مثبت در زندگی تمامی افراد متعهد شود و با بهرهگیری از نیروی مشارکت جمعی که قوهای حیاتی در سرشت بشری است، شرایط نامطلوب حاکم بر جامعه را واکاوی کند و افراد جامعه را ترغیب کند که برای دستیابی به رشد جمعی دستبهکار شوند. در این پژوهش با استفاده از روشهای گردآوری اطلاعات یافتهاندوزی کتابخانهای و مشاهده میدانی نمایشهای اجرا شده در یازدهمین جشنواره تیاتر خیابانی شهروند لاهیجان تلاش شده است که با رویکرد توصیفی تحلیلی به بررسی امکانات پادقدرتی تیاتر خیابانی پرداخته شود و نشان داده شود که هنرمندان باید با بهکارگیری ظرفیتهای این گونهی نمایشی خود را از سلطهی فرهنگی نهادهای قدرت که ارزشهای هنری مطلوب خود را به جامعه دیکته میکنند، رها سازند و به رشد جامعه در بسیاری از جهات نظیر اجتماعی، سیاسی، آموزشی و فرهنگی یاری رسانند.
Street theater is inherently different from the museum or socalled elite arts, and its artists use theater not as mere art, but as a tool working toward peace and as a counter-power in the fight against discrimination and inequality. Transcending the confines of the playhouse, street theater expands its scope of influence over streets and communities and goes beyond the traditional rules of the classical stage to establish a deeper connection with different audiences. Street theater is the voice of those who are cut off from mainstream media channels but still want to express their views. Street theater conveys alternative voices and beliefs, performs an effective socio-political function in society, and promises to make a positive change in the lives of everyone. It uses the power of collective participation—a vital force in human nature—to explore the adverse conditions in society and encourage individuals to make an effort to achieve collective growth. This study aimed to review the counter-power potentials of street theater. The results show that artists can employ the potentials of this theatrical form to free themselves from the cultural dominance of power institutions that dictate their own artistic values and contribute to the growth of society in social, political, educational, and cultural terms.