Abstract:
کنستانتین استانیسلاوسکی، میخاییل چخوف و استلا آدلر، بهعنوان سه نسل مختلف از باورمندان به بازی قابلباور، طی آموزههای خود از بازیگران میخواهند که قبل از هر چیز، از طریق آنالیز نمایشنامه، ویژگیهای شخصیتی کاراکتر را از متن نمایشنامه استخراج نمایند تا بتوانند نقش را بازی کنند. ازاینرو طی قرن اخیر بسیاری از بازیگران و معلمان بازیگری تلاش کردهاند به این آموزه جامهی عمل بپوشانند تا بلکه از این طریق بر غنای بازی بازیگران افزوده شود. همچنین با اتکا بر همین آموزه، دروسی همچون شخصیتشناسی و روانشناسی شخصیت به دورههای آموزشی بازیگران افزوده شده و کتب و جزواتی دراینباره منتشر شده و تلاش در این حوزه به یکی از مهمترین وظایف بازیگران و فعالان تیاتری تبدیل شده است. از سوی دیگر روانشناسان جهت تسهیل تشخیص شخصیت افراد، گروهبندیای تحتعنوان «تیپهای شخصیتی» طراحی نمودهاند و برای تشخیص شخصیت و تیپ شخصیتی افراد اصول و قواعدی مشخص کردهاند که مطابق این اصول و قواعد لازم است مجموعهی گستردهای از اطلاعات مربوط به فرد گردآوری شود، درغیراینصورت تعیین شخصیت و تیپ شخصیتی فرد ناممکن است. همچنین از آنجا که حدود یک قرن از انتشار آموزهی مورد نظر، توسط استانیسلاوسکی، و بیش از نیم قرن از بیان این آموزه توسط میخاییل چخوف و استلا آدلر میگذرد و جهان علم هر روز گزارههای خویش را نو به نو میکند، ضرورت مینمود که این آموزه از منظر علم روانشناسی معاصر مورد مداقه واقع شود و امکان اجرای آن بررسی شود. بههمینمنظور، نگارندگان این مقاله، آرا و نظرات کارن هورنای، کارل گوستاو یونگ، گرجیف و دیگر شارحان و توسعهدهندگان انیاگرام را بهعنوان چارچوب نظری این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی انجام شده برگزیدهاند و تلاش نمودهاند با استفاده از منابع کتابخانهای و سایتهای معتبر علمی به هدف این پژوهش دست یابند. دستاوردهای این پژوهش که در دو بخش «کلی» و «جزیی» ارایه شده، نشان میدهد که آموزهی مورد نظر استانیسلاوسکی، میخاییل چخوف و استلا آدلر و تابعین آنها، قابلیت اجرا ندارد و اطلاق هرگونه شخصیت خاص به هریک از کاراکترهای نمایشنامههای منتشر شده، فاقد وجاهت علمی است و آنچه که بهعنوان شخصیت یک کاراکتر اعلام میشود، بیشازآنکه حاصل نمایشنامه باشد، حاصل تخیلات و تصورات ذهنی خوانندگان است.
Konstantin Stanislavsky, Michael Chekhov and Stella Adler, as three different and successive generations of believers in believable acting, ask the actors in their courses to first analyse the play, extract the personality traits of the character from the text of the play and then perform other performance. During the last century, many actors and acting teachers have tried to put this idea into practice in order to increase the quality of the actors’ performancs. Also, based on this idea, courses such as Characterology and Personality Psychology have been added to the actors’ training courses. Also, books and pamphlets have been published about them, and practicing this field has become one of the most important tasks of actors and other people active in theater. On the other hand, psychologists have categorised people in groups, which are called “personality types”, to facilitate the identification of individuals. To identify the personality and personality type of individuals, there are defined principles and rules according to which it is necessary to collect a wide range of information about the individual. Otherwise, it is impossible to determine the personality and personality type of a person. About a century has passed since the publication of this idea by Stanislavsky, and more than half a century has passed since the expression of this doctrine by Michael Chekhov and Stella Adler, and the world of science renews its propositions every day. It was necessary to examine the this idea and the possibility of putting it into practice from the contemporary psychology point of view. Therefore, the authors of this article have chosen the views and opinions of Karen Horney, Carl Gustav Jung, Gurdjeef and other commentators and developers of Enneagram as the theoretical framework of this descriptive-analytical research. This article was written using library sources and reputable scientific websites to achieve the purpose of this research. The achievements of this research, which are presented in “general” and “partial” parts, show that the fore mentioned theory is not applicable. Also the application of any “special personality” to any of the characters of the plays published so far has no scientific aspect and if a personality type is declared, it is the result of people’s imaginations, rather than the result of the play.