Abstract:
هدف از پژوهش حاضر تدوین الگوی پیشایندهای سرمایههای اجتماعی در ورزش دانشآموزی بود. پژوهش حاضر از منظر هدف توسعهایـ کاربردی، از نظر دادهها کیفی، و از نظر ماهیت و روش اجرا دادهبنیاد بود. جامعة آماری شامل استادان دانشگاهی و مدیران حیطة ورزش دانشآموزی بود. از روش نمونهگیری گلوله برفی استفاده شد. جمعآوری اطلاعات تا اشباع نظری دادهها ادامه یافت و تعداد 21 مصاحبة فردی نیمهساختاریافته انجام گرفت. برای سنجش پایایی در این پژوهش از روش «پایایی بازآزمون» استفاده شد. برای تعیین روایی (تأییدپذیری) یافتهها نیز از دو تکنیک جمعآوری دادهها از منابع متعدد و تحلیل موارد منفی استفاده شد. به منظور تجزیهوتحلیل دادهها از استراتژی نظریة دادهبنیاد رویکرد گلیزر (1978) با استفاده از نرمافزار مکس کیودا 10 استفاده شد. با کمک نرمافزار در مرحلة کدگذاری باز تعداد 189 کد مستقل باز اولیه (مفاهیم)، 60 کد باز ثانویه (مقولههای فرعی)، و در نهایت بر اساس کدهای باز ثانویه 10 مقولة اصلی ایجاد شد. در کدگذاری گزینشی 10 مقولة اصلی شامل عوامل ارتباطی، عوامل هنجاری، عوامل اجتماعی، عوامل زمینهای، عوامل فرهنگی، عوامل اجرایی، عوامل رفتاری، عوامل شخصیتی، عوامل خانوادگی، و عوامل رسانهای تقسیم شدند. در نهایت برای تدوین مدل نهایی پیشایندهای سرمایة اجتماعی 10 مقولة اصلی شناساییشده در 3 بعد اجتماعی و سیستمی و فردی دستهبندی شدند.
The current research aimed to design a model of the antecedents of social capital in student sports. The recent research was from the perspective of developmental-applicative goals, in terms of qualitative data and terms of the nature and implementation method of foundation data. The statistical population included university professors and sports managers in student sports. The snowball sampling method was used, data collection continued until theoretical data saturation and 21 semi-structured individual interviews were conducted. Retest reliability method was used to measure reliability in this research. Two data collection techniques from multiple sources and analysis of negative cases were used to determine the validity of the findings. To analyze the data, Glazer's approach (1978) using the software (MAXQDA 10) was used. With the help of the software in the open coding stage, 189 independent primary available codes (concepts), 60 secondary open codes (subcategories), and finally, based on the secondary genuine codes, ten main categories were created. In selective coding, ten main categories, including communication factors, normative factors, social factors, contextual factors, cultural factors, executive factors, behavioral factors, personality factors, family factors, and media factors, were divided. Finally, to compile the final model of the antecedents of social capital, the ten main categories identified were categorized into three social, systemic, and individual dimensions.