Abstract:
بازی اسب چوبی، رقص اسب، رقص الاغ (الاغ سوار)، رقص شتر یا نامهای مشابه، به مجموعهای از بازی نمایشهای سنتی و آیینی عروسکی گفته میشود که در مناطق مختلف ایران با استفاده از اسبهای چوبی دامن دار اجرا میشود. اطلاعات تاریخی چندانی از ریشه این نمایشها در ایران وجود ندارد و اندک تحقیقات انجام شده، صرفا بازگوی گستره و شیوه ی اجرای آن در مناطق مختلف ایران است. گستره ی اجرای این بازی نمایش به آسیای میانه، آسیای جنوب شرقی (هندوستان و اندونزی) و برخی کشورهای اروپایی (مانند انگلستان) نیز میرسد و همچنین در ممالک عربی نیز وجود داشته است. این مقاله تلاش دارد با ارجاع به تحقیقات انجام شده بر روی نمایش تاریخی «کرج» در کشورهای عربی، که بنا به گفته ی محققین، ریشههای ایرانی دارد؛ ضمن بازگویی تاریخ کهن این نمایش به نقل از منابع عربی و فارسی، تاملی بر ریشههای اسطورهای آن در ایران و آسیای میانه داشته باشد. این تامل، ریشههای این نمایش را به توتم اسب در دوران پارینه سنگی و اسطوره ی سیاوش به عنوان ایزدی گیاهی باز میگرداند.
The wooden horse play is a set of traditional and ritual puppetry performed in different regions of Iran using skirted wooden horses. There is no much historic information about the origin of these shows in Iran, and a few researches which has been done only indicates the areas and methods of the performances in different regions of Iran. The present study examines the first examples of this kind of performance mentioned in Pahlavi, Persian and Arabic texts through the library research method and historical research, and then tries to find the roots of this performance through mythological analysis in Indo-European culture. At the end of the research, the hypothesis is proposed that the wooden horse play has its roots in the horse totem in Indo-European culture and later became popular as a play under the name of saddle play or Korra in Iran and then spread across the Arabian Peninsula (Hejaz) into the Islamic world.