Abstract:
سلامت شهروندان تا حد زیادی به خطمشیگذاریها و برنامههای عملیاتی متولیان نظام سلامت بستگی دارد. در این راستا، مطالعة حاضر با هدف طراحی مدل خدمات سلامت عمومی انجام شده است. در این تحقیق از رویکرد آمیخته (کیفی ـ کمی) برای طراحی الگو استفاده شده است. جامعة آماری در بخش کیفی پژوهش شامل 29 نفر از متخصصان و استادان دانشگاه است. جامعة آماری در بخش کمی تحقیق شامل کلیة دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شوشتر است (N=183) که از این میان نمونهای متشکل از 125 نفر انتخاب شده است. از مصاحبه و پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفاده شده است. در نخستین گام پژوهش، به کدگذاری مصاحبههای تخصصی پژوهش با استفاده از تحلیل کیفی مضمون پرداخته شده است. در گام بعدی برای اعتبارسنجی مدل از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. تحلیل کیفی با نرمافزار MAXQDA و روش حداقل مربعات جزئی با نرمافزار Smart PLS انجام شده است. بر اساس نتایج به دستآمده، شش دسته سازة کلی در رابطه با خدمات سلامت عمومی شناسایی شد که عبارتاند از بهبود کیفیت خدمات سلامتی، انسانگرایی، خطمشیگذاری، تفکر راهبردی در بخش سلامت، عدالتمحوری و زیرساختها. اعتبارسنجی مدل به دستآمده با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی نشان داد که مدل پیشنهادی از اعتبار مطلوبی در تبیین عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی برخوردار است. در مجموع، نتایج به دستآمده در این تحقیق نشان میدهد که با تمرکز بر پنج دسته از مؤلفههای کلیدی میتوان زمینة لازم را برای بهبود کیفیت خدمات بهداشت و درمان فراهم کرد.
Citizens' health largely depends on the policies and operational plans of health care providers. In this regard, the present study aimed to design a model of public health services . In this research, a mixed (qualitative-quantitative) approach has been used to design the model. The statistical population in the qualitative part of the research includes 29 specialists and university professors. The statistical population in the quantitative part of the research includes all students of Shushtar University of Medical Sciences (N = 183), from which a sample of 125 people was selected. Interviews and questionnaires were used to collect data. In the first step of the research, the specialized research interviews are coded using qualitative content analysis. In the next step, the partial least squares method is used to validate the model. Qualitative analysis was performed with MAXQDA software and partial least squares method was performed with Smart PLS software. Based on the results, six general structures were identified in relation to the future of public health services, which include improving the quality of health services, humanism, policy-making, strategic thinking in the health sector, justice-oriented and infrastructure. Validation of the model obtained using the partial least squares method showed that the proposed model has a good validity in explaining the factors affecting the improvement of the quality of health servicesIn general, the results obtained in this study show that focusing on five key components can provide the necessary basis for improving the quality of health services.
Machine summary:
بر این اساس، درصد بالایی از بیماریها و مرگومیرها در جهان در حال توسعه حاصل فقر مطلق است و این فقر مطلق حتی به گسترش بیماریها و مرگومیرها نیز کمک میکند 4 cWade"/>cWad Woolcock Tang & Wang Asmara & Rahayu Yiadom& McWade این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی از تمام کشورها خواسته است تا برنامههای بلندمدتی را برای بهبود کیفیت خدمات سلامت و بهداشت عمومی طراحی کنند.
بر این اساس، مسئلة اصلي اين تحقيق طراحی مدل خدمات سلامت عمومی است؛ رویکردی که مورد توجه سازمان بهداشت جهانی جهت برنامهریزی برای بهبود کیفیت خدمات بهداشت و درمان نیز قرار گرفته است.
پژوهش حاضر با بررسی و دستهبندی کدهای توصیفی حاصل از متون مصاحبه، 140 مقولة فرعی را شناسایی کرد و با توجه به شباهت و قرابت معنایی آنها را در مفاهیم اصلی شامل اصلاح نظام اداری بخش سلامت، بهبود و تجهیز زیرساختهای بهداشت و سلامت، افزایش مراکز درمانی، بسترسازی خدمات درمانی الکترونیک، حفظ کرامت انسانی دریافتکنندگان خدمات بهداشت و درمان، توجه به کارکنان خدمات بهداشت و درمان، نظام اخلاق تأمین خدمات بهداشت و درمان، نقش مدیران دولتی، آموزش و بهسازی نیروی انسانی بخش سلامت، حق بر سلامت به عنوان یکی از حقوق شهروندی، عدالت توزیعی در ارائة خدمات بهداشت و درمان، عدالت رویهای در ارائة خدمات بهداشت و درمان، افزایش توجه به مناطق محروم، حق بیمة درمانی برای کلیه شهروندان، رصد بازخورد خدمات بهداشت و درمان، شناسایی نقاط ضعف و قوت نظام سلامت، سناریوپردازی، تدوین نقشة جامع سلامت کشور، رصد فعالیتهای نظام سلامت در سایر کشورها و الگوبرداری، افزایش مشارکت دولتی ـ خصوصی در بخش بهداشت، بسترسازی ساختارهای افقی، شبکهسازی در نظام بهداشت و درمان، کوچکسازی وزارت بهداشت، تأمین مالی بخش بهداشت و درمان، حکمرانی خوب در خدمات بهداشت و درمان، ارائة خدمات بهداشتی مطابق با استانداردهای جهانی، افزایش دسترسی شهروندان به خدمات بهداشتی و درمانی، افزایش امید به زندگی، کاهش مرگومیر، تابآوری در برابر حوادث غیر منتظره (اپیدمی، حوادث طبیعی و غیره) دستهبندی کرده است.