Abstract:
رسانههای اجتماعی تبدیل به اصلیترین پل ارتباطی و رسانه غالب ارتباطات بشر شدهاند و نقش بسیار محسوس و تعیین کننده در ارتباطات نوین بشر دارند. این تحولات مهم، برنامهریزان و تصمیمگیران را برآن داشته است در راستای بهره برداری حداکثری از فرصتها و اجتناب از تهدیدهای این رسانهها، درپی ایجاد مقررات و سیاستگذاری و ایجاد نظام مدیریت مناسب و کارامد در این حوزه به منظور ارتقاء امنیت ملی کشور باشند. با توجه به فراگیری رسانههای اجتماعی و افزایش تاثیرات آنها بر همه مولفههای امنیت ملی، کشورهای جهان راهبردهای گوناگونی در مدیریت این رسانهها اتخاذ و اجرایی نمودهاند و سیاستگذاری و مدیریت رسانههای اجتماعی در جهت رفع دغدغههای سیاسی، امنیتی، اقتصادی، حقوقی، فرهنگی و اجتماعی در دستور کار تمام حاکمیتهاست لذا طراحی نظام مدیریت رسانههای اجتماعی با رویکرد امنیت ملی میتواند به سیاستگذاران، برنامهریزان، مدیران و تصمیمگیران کمک کند تا تصمیمهای موثری در مدیریت این رسانهها در کشور اتخاذ نمایند. در همین راستا هدف این تحقیق ارائه نظام مدیریت رسانههای اجتماعی با رویکرد امنیت ملی ج.ا.ا میباشد. این پژوهش از نوع کاربردی- توسعهای-راهبردی بوده و با استفاده از روش تحقیق آمیخته انجام شده است. در این پژوهش ابتدا بر اساس مطالعات کتابخانهای، مجموعه اسناد شامل بیانات مقام معظم رهبری، اسناد بالادستی و قوانین و مقررات موجود، پژوهشهای انجام شده و آینده پژوهی رسانههای اجتماعی بررسی و تحلیل محتوای آنها انجام و سپس مطالعه تطبیقی راهبرد کشورهای منتخب در مدیریت رسانههای اجتماعی صورت گرفت. در ادامه مولفهها، و اقدامهای نظام مدیریت رسانههای اجتماعی با رویکرد امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران احصا گردید. در مرحله بعد با استفاده از پرسشنامه، اقدامات خروجی نظام ارائه شده با استفاده از نرم افزار SPSSمورد ارزیابی و تائید قرار گرفت.
abstract Social media have become the main communication bridge and the dominant medium of human communication and have a very noticeable and decisive role in modern human communication. These important developments have prompted the planners and decision-makers to make the most of the opportunities and avoid the threats of these media, to create regulations and policies and to create a suitable and efficient management system in this area in order to improve the national security of the country. Due to the pervasiveness of social media and the increase of their effects on all components of national security, the countries of the world have adopted and implemented various strategies in the management of these media and the policy making and management of social media in order to resolve political, security, economic, legal, cultural and social concerns in It is the agenda of all governments, therefore, designing a social media management system with a national security approach can help policy makers, planners, managers and decision makers to make effective decisions in the management of these media in the country. In this regard, the aim of this research is to present a social media management system with the national security approach of the Islamic Republic of Iran. This research is of applied-developmental-strategic type and was done using mixed research method. In this research, based on library studies, a collection of documents including the statements of the supreme leader, upper-level documents and existing laws and regulations, the researches and future studies of social media, their content was examined and analyzed, and then a comparative study of the strategy of selected countries in social media management was carried out. done. In the following, the components and actions of the social media management system with the national security approach of the Islamic Republic of Iran were counted. In the next step, by using a questionnaire, the output measures of the presented system were evaluated and confirmed using SPSS software.
Machine summary:
با توجه به فرصت ها و تهديدهاي ناشي از رسانه هاي اجتماعي به نظر ميرسد چنانچه نظام مديريت اين رسانه ها در کشور تدوين و اجرايي گردد ميتوان از فرصت هاي ايجاد شده توسط آنها در جهت رشد و توسعه پايدار کشور استفاده و تهديدات آنها را کنترل نمود که در نهايت باعث تقويت امنيت ملي کشور خواهد گرديد.
با توجه به اينکه طراحي و تدوين نظام رسانه هاي نوين در کشور از اولويت هاي احصاء شده توسط شوراي عالي فضاي مجازي مي باشد، تحقيق پيش رو با چنين رويکردي در تکاپوي تدوين و تبيين اين نظام است تا از منظر امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران ، ضمن واکاوي و شناخت علمي مباني و اصول ، مفهوم ، ويژگيها و کارکردهاي رسانه هاي اجتماعي، به تبيين اصول و مباني امنيت ملي و تاثير رسانه هاي اجتماعي بر آن پرداخته و با بررسي رهنمودها و تدابير مقام معظم رهبري و اسناد بالادستي در اين حوزه ، نظام هاي مديريت رسانه هاي اجتماعي در کشورهاي جهان را مطالعه و مولفه هاي نظام مديريت رسانه هاي اجتماعي با رويکرد امنيت ملي ج .
(عليدادي،١٣٩٦) مقاله اي با عنوان « بررسي روندهاي تأثيرگذاري شبکه هاي اجتماعي بر امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران » در سال ١٣٩٩، توسط رمضاني و همکاران ارائه شد که نتايج اين تحقيق نشان مي دهد که روند تأثيرگذاري شبکه هاي اجتماعي بر امنيت ملي درحال حاضر منفي و تهديدآفرين است و روند استفاده مردم از شبکه هاي اجتماعي موجب افزايش شکاف ميان حاکميت وجامعه ، کاهش نظارت و کنترل حاکميت بر فعاليتهاي اقتصادي و اثرگذاري بر سبک زندگي و فرهنگ خواهد شد.