Abstract:
«مدیریت رسانه»رشتهای میان رشتهای و جوان در جامعهء علمی جهان است که عمر آن به کمتر از دو دهه میرسد.اما این گزارش نوظهور به سرعت رشد کرده است به طوری که امروز در بسیاری از دانشکدههای جهان به خصوص در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا تدریس میشود. چیستی و ریشههای شکلگیری آن از دغدغههای این مقاله است به خصوص اینکه جستار میکوشد پاسخی باشد در برابر این سؤال اساسی که وضعیت مطلوب مدیریت رسانه در ایران چگونه باید باشد.ازاینرو در این مقاله ابتدا عمدهترین عوامل و ریشههای شکلگیری این گرایش میان رشتهای مورد توجه قرار میگیرد. سپس با گذر برگوناگونی تعاریفی که به دست داده شده است،رویکردهای موجود در دانشکدهها و محافل علمی مطرح میشود.همچنین میکوشیم با بررسی اجمالی عناوین درسی این رشته در دانشکدههای مختلف در سرتاسر جهان،به شناخت وضعیت موجود آن در جهان برسیم.سپس وضعیت مطلوب را با توجه به عناوین درسی مشترک و نیازهای صنعت رسانهای کشور مورد توجه قرار میدهیم.
Machine summary:
"ازاینرو،بخش مدیریت رسانه مرکز آموزش عالی کلاگ وابسته به دانشگاه نورت وسترن صریحا اعلام میکند که این رشته برای دانشجویانی است که در مورد رسانه پیش زمینه دارند و نیز برای اداره سازمانهای رسانهای مستعداند.
سایت مرکز رسانههای چاپی تصریح کرده است که امروزه مدیران صنعت رسانههای چاپی برای اداره شرکتهای رسانهای مبتنی برروزنامههای چاپی نیاز دارند به اینکه دانش تکنیکی را با مهارتهای مدیریت استراتژیک باهم داشته باشند.
01 مهمترین عناوین درسی که در مرکز آموزش عالی جدید آمریکا (New school) برای مقطع کارشناسی ارشد تدریس میشود عبارتاند از:مسئولیت و حقوق شرکتهای رسانهای،تاریخچهء تکنولوژیهای ارتباطی،اقتصاد رسانهها،چشمانداز صنعت رسانه،مدیریت فروش خدمات رسانهای،رهبری و مدیریت در رسانه،استراتژیهای رقابتی.
11 در دانشگاه ایالتی نیویورک،دانشکدهء رسانه و ارتباطات مسئولیت این رشته را به عهده دارد و برخی از عناوین درسی آن در کارشناسی ارشد عبارتاند از:تبلیغات تجاری،مدیریت و اقتصاد در رسانه،تکنولوژی ارتباطات،روشهای تحقیق در رسانهها،برنامهریزی در رسانههای الکترونیک، ارتباطات سازمانی،نظامهای رسانهای بین المللی.
برخی عناوین درسی MBA در مدیریت رسانه این دانشگاه عبارتاند از:تئوریهای اقتصادی،کسب و ار و روانشناسی انسانی،رفتار سازمانی،روشهای تحقیق در بازاریابی،مدیریت تبلیغات،مدیریت استراتژیک،مدیریت منابع انسانی،مدیریت پروژه،مدیریت سیستم دیتابیس (Data Base) ، مدیریت تولید تلویزیونی و فیلم،مدیریت ایستگاه پخش تلویزیونی،کسب و کار در محیط سیاسی جهانی،درآمدی برقوانین رسانهای ملی و جهانی و فرایندهای قانونگذاری.
اما با توجه به بازار رسانههای مختلف در کشور جا دارد تا به دیگر ابعاد مدیریت رسانه نیز توجه شود و دانشگاههای دیگر که طبق تصویب آموزش عالی قرار است مجری این رشته در مقطع کارشناسی ارشد باشند،به رویکردهای دیگر این رشته توجه نشان دهند."