Abstract:
مقاله پس از تعریف مفهومی چینش اخبار و نقش و اهمیت آن در فعالیتهای سردبیری،به دو سطح چینش اخبار اشاره میکند و پنج الگوی چینش اخبار در رسانهها را برمیشمارد.نقش تولید و نقش سردبیران،دو عامل مؤثر در چینش اخبار است که نویسنده به توضیح و تشریح آنها میپردازد.
Machine summary:
"سؤال اساسی این است چینش اخبار چیست؟مدیران و سردبیران خبر چرا خبر واحدی را در قسمتهای مختلف بخش خبری پخش میکنند؟چه الگوهایی در این زمینه وجود دارد و کدام عوامل در چینش اخبار مؤثرند؟ این مقاله سعی میکند به این سؤالات و برخی موارد مهم دیگر در زمینه مدیریت چینش اخبار پاسخ دهد.
نظریه برجسته سازی نیز در سال 2791 توسط مک کومب و شاوو مطرح شد که این دو محقق،این تئوری را در چارچوب مطالعهای که دربارهء بررسی نقش رسانه در انتخابات ریاست جمهوری 8691 در ایالت کارولینای شمالی در شهر چپلهیل انجام داده بودند مطرح کردند،این تئوری میزان پوشش خبری یک رسانه از یک واقعیت و میزان توجه مردم به این خبر را توضیح میدهد.
2. شناخت صحیح نیازهای مخاطبان هر بخش خبری،داشتن تعریف برای هر بخش،شناخت رقبا،روابط عمومی و ارتباط خوب سردبیر با منابع خبر،از جمله خبرنگاران برای سردبیران نیز بیش از خبرنگاران ضرورت دارد و در چینش اخبار مؤثر است.
به نظر نگارنده اگرچه عوامل سازمانی و خارج از سازمان و همچنین تولید در چینش اخبار مؤثر است و این تأثیرات مستمر و زیاد است،اما در مجموع تأثیر سردبیر و پخش را بیشتر از سایر عوامل میدانم.
و علاوه بر آن ناخودآگاه مخاطب نیز تأثیر میگذارد بر این اساس وظیفه رسانهء پویا آن است که در مشروح اخبار ابتدا خبری را پخش کند که برای مخاطبان اولویت دارد و به تدریج پس از جذب،به تغییر ذائقه بیندیشد و اولویتهای خود را به او بدهد."